آیدا و بابک برای انتشار جلد 12 کتاب کوچه به تفاهم رسیدند

مهرداد کاظم‌زاده(بابک)، مدیر انتشارات مازیار و صاحب امتیاز مجموعه «کتاب‌ کوچه» اثر زنده‌یاد احمد شاملو، بعداز اختلاف‌نظرهایی که میان ناشر و آیدا سرکیسیان وجود داشت، ازبرقراری توافقات و انتشار جلد دوازدهم این دایره‌المعارف فرهنگ عامیانه خبر داد. پیشینه این اختلاف‌نظرات به سال ۸۸ بازمی‌گردد که طی آن، مهرداد کاظم‌زاده به خبرنگار ایلنا گفته بود؛ قسمت‌هایی از جلد دوازدهم، به قلم آیدا سرکیسیان نوشته شده، نه احمد شاملو! و در مقابل آیدا سرکیسیان و ع. پاشایی نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری؛ ضمن بیان این مطلب که خواسته شاملو ادامه پیدا کردن و تکمیل این دایره‌المعارف بود، جلد دوازدهم را معتبر اعلام کردند.

کاظم‌زاده ضمن بیان این خبر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: بالاخره با خانم آیدا به تفاهم رسیدیم، اما قرار بر این شد که مکتوبات جلد دوازدهم، با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا خللی در این دایره‌المعارف که نام احمد شاملو را به یدک می‌کشد، ایجاد نشود. وی ضمن بیان این مطلب که بازبینی این کتاب، کار بسیار دشواری است، گفت: درحال حاضر متن جلد دوازدهم دراختیار من است و مشغول بازبینی‌های نهایی آن هستم. ضمن اینکه این متون با فیش‌های دست‌نویس احمدشاملو مطابقت داده شده و شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. مدیر انتشارات مازیار درمورد موارد اضافه شده به جلد دوازدهم کتاب کوچه اضافه کرد: البته در این بررسی‌ها به مواردی برخورد کرده‌ایم که زنده‌یاد شاملو، مطالبی را در نگارش از قلم انداخته بوده که طبیعتا این موارد با توضیحات بیشتری تکمیل شده‌اند.

کاظم‌زاده ادامه داد: از قلم ‌افتادن برخی نکات در یادداشت‌های مجموعه‌ای با این حجم بالا جای تعجب ندارد، کمااینکه حتی شاملو در حیات خود نیز در پاره‌ای از مواقع مطالبی را از قلم می‌انداخت و بعد‌ها و در جلد‌های بعد، آن مطالب را اضافه می‌کرد. وی افزود: دقیقا مشخص نیست که کار بازبینی نهایی جلد دوازدهم، چه اندازه به طول خواهد انجامید، اما به محض اتمام کار، متن نهایی را به خانم آیدا خواهیم سپرد و پس از بازبینی توسط ایشان برای اخذ مجوز به اداره کتاب خواهیم فرستاد.

بابک درمورد احتمال بروز مشکلاتی در راه اخذ مجوز این کتاب گفت: همانطور که از اسم کتاب و سابقه‌اش برمی‌آید، این کتاب به فرهنگ عامیانه و کوچه بازاری مردم ایران تعلق دارد و چیزی خارج از این فرهنگ، به آن افزوده نشده است. از طرفی ما نمی‌توانیم چیزی را از این کتاب حذف کنیم. بنابراین ما به وظیفه خود عمل خواهیم کرد و همچون گذشته، این جلد را نیز به اداره کتاب خواهیم رساند و امیدوار خواهیم بود که مجوز نشر برای جلد دوازدهم هم صادر شود.