پیتر فالک درگذشت

پیتر فالک بازیگر تلویزیون و سینمای آمریکا در سن ۸۳ سالگی و بر اثر بیماری درگذشت. به گزارش مهر، فالک بیش از هر چیز با مجموعه مشهور تلویزیونی «ستوان کلمبو» شناخته می‌شود. فالک حرفه بازیگری را از تئاتر برادوی آغاز کرد و بعدها چند نمایشنامه از این میان با حضور خود او به فیلم درآمد. از جمله این آثار می‌توان به فیلم‌هایی چون «مسابقه مرگ»، «قانونی‌ها» و «عروس شاهزاده» اشاره کرد.

فالک چهار بار برای ایفای نقش کارآگاه پلیس شلخته و عجیب و غریبی به نام ستوان کلمبو در مجموعه‌ای تلویزیونی به همین نام برنده جایزه امی شد.این مجموعه تلویزیونی از اوئل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید. شخصیت ستوان کلمبو با بارانی کثیف و چروکیده و خودرو پژو تصادفی‌اش از مشهورترین شمایل‌های تلویزیونی آمریکا به شمار می‌رود.

پیتر فالک در دهه ۱۹۷۰ موسسه‌ای راه‌اندازی کرد که به حمایت از بازیگران نقش‌های کوتاه و هنروران می‌پرداخت. بسیاری از اعضای این موسسه در مجموعه «ستوان کلمبو» بازی کردند. فالک تعدادی از قسمت‌های این مجموعه را خود کارگردانی کرد و در بسیاری از موارد از دوستان نزدیکش چون جان کاساوتیس، بن گازارا، پتریک مک گوهان و نیکلاس گولاسانتو برای کارگردانی و بازی در این مجموعه بهره گرفت.

کاساوتیس در اغلب فیلم‌هایش نقشی هم به فالک می‌داد که از آن میان می‌توان به «زندانی خیابان دوم» اشاره کرد. همکاری‌های فالک با کاساوتیس دو نامزدی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. اما همچنان تلویزیون مدیوم بهتری برای به نمایش گذاردن توانایی‌های فالک به شمار می‌رفت.