اثری از کلیمت به اندازه کل بازار تجسمی ایران پولسازی کرد
یک نقاشی ناتمام؛ ۳۲ میلیون دلار!
در اطلاعیه این حراجی آمده: «آنچه مشخص است این است که در دهه ۱۹۶۰ این نقاشی توسط فردی خریداری شده و سپس مالک فعلیاش آن را از طریق جد بزرگش به ارث برده است.» هویت مالکان فعلی این تابلو که اتریشی هستند، هنوز علنی نشده است. پول بهدستآمده از حراج این نقاشی به مالکان فعلی و وارثان آدولف و هنریت لیزر تعلق خواهد گرفت. این تقسیم پول، مطابق توافق بینالمللی موسوم به «قانون واشنگتن» است که براساس آن آثار هنری غارتشده توسط نازیها باید به نوادگان افرادی که این آثار از آنها گرفته شده، بازگردانده شود. ارنست پلویل از کارمندان حراجی «ایم کینسکی» به بیبیسی گفت: «ما با تمام خانواده طبق قانون واشنگتن به توافق رسیدهایم که راهحلی منصفانه و عادلانه است.»
با این حال اریکا یاکوبوویتس، مدیر اجرایی یک نهاد جامعه یهودیان اتریش، گفت که هنوز «پرسشهای بیپاسخ بسیاری درباره مالکیت تابلو» وجود دارد. او گفت: «بازگرداندن آثار هنری موضوع بسیار حساسی است، همه تحقیقات باید به طور دقیق و با توجه به جزئیات انجام شود و نتیجه باید قابلفهم و شفاف باشد.» نقاشیهای کلیمت در گذشته نیز به مبالغ هنگفتی در حراجیها فروخته شده است. در ژوئن ۲۰۲۳، نقاشی «بانویی با بادبزن» از آثار او در حراج ساتبیز به قیمت حدود ۱۰۶میلیون دلار فروخته شد که گرانترین اثر هنری فروختهشده در یک حراجی در اروپا بود.
اما در مورد پرتره ناتمام «دوشیزه لیزر» که کلیمت نقاشی آن را یک سال قبل از مرگش در سال ۱۹۱۷ آغاز کرده بود، پرسشهای بیپاسخ زیادی وجود دارد. از جمله در مورد هویت زنی که سوژه این نقاشی است و همچنین سرنوشت این تابلو در دوران نازیها. تصور میشود سوژه این پرتره دختر آدولف لیزر یا برادرش یوستوس لیزر باشد، دو برادر از خانوادهای یهودی از صاحبان صنایع در اتریش. توماس ناتر و آلفرد وایدینگر، متخصصان تاریخ هنر، معتقدند سوژه این نقاشی، مارگارت کنستانس لیزر، دختر آدولف لیزر است. نمایندگان حراج گفتهاند که این زن ممکن است یکی از دو دختر یوستوس لیزر و همسرش هنریت باشد.