فرهاد جایگزین ندارد

«چرا برخلاف چند فیلم اخیر کیمیایی ترانه در فیلم جرم کار نکردید؟ چون نمی‌توانم جایگزین «فرهاد مهراد» را پیدا کنم‌ و اصلا نمی‌خواهم او را تکرار کنم. فرهاد جای خودش را داشت و دارد؛ اما اگر کسی پیدا شود که همان جریان را به شکل دیگر بتواند راه‌اندازی کند، چرا که نه! ترانه هم می‌شود کار کرد .»این سخنان بخشی از گفت‌وگوی سایت سینمای ما با کارن همایونفر سازنده موسیقی متن فیلم جرم است که در جشنواره ۲۹ فیلم فجر به عنوان بهترین موسیقی فیلم جشنواره انتخاب شد.حقیقت هم همین است که همایونفر گفته است. صدای فرهاد مهراد در تاریخ موسیقی ایران تکرار نشدنی است. بر همین اساس دیروز خبر رسید تمام یادگارهای فرهاد به موزه سینما سپرده شده است تا در آنجا نگهداری شود.

همسر زنده‌یاد فرهاد مهراد، مهم‌ترین دلایلش را از انتخاب موزه سینما برای امانت سپاری وسایل شخصی و هنری این هنرمند، در اعتماد به مدیران این مجموعه و امن‌بودن این فضا برای مدت طولانی دانست.

پوران گلفام در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل و زمینه‌های انتخاب موزه سینما برای امانت‌سپاری آثار این هنرمند شناخته‌شده و همچنین با اشاره به آرزوهایش برای تشکیل مجدد خانه فرهاد گفت: وقتی به موزه سینما رفتم و آن محیط قدیمی با فواره‌های زیبا و چنارهای پرقدمت را دیدم احساس کردم که اینجا خانه فرهاد است و همان‌چیزی است که سال‌ها به دنبالش بودم. مسوولان مجموعه هم واقعا خوب برخورد کردند و دو اتاق از فضای «موزه سینما» را برای نمایش وسایل فرهاد خالی کردند.

او ادامه داد: درحالی‌که من از این همه لطف خجالت کشیده بودم ، وقتی به معاون موزه عنوان کردم که شما وسایل خود را برای این اتفاق خالی کرده‌ای، گفت:« ما وسایل بی‌ارزش را بیرون ریختیم تا وسایل باارزشی را جایگزین آن کنیم.»

گلفام خاطرنشان کرد: فضای «موزه سینما» به شدت من را تحت تأثیر قرار داد و در تصمیم خود تردید نکردم. لذا تمامی وسایل شخصی و هنری فرهاد را به آنجا منتقل کردم و امروز دیگر هرکسی برای من نامه‌ای بنویسد، می‌توانم بگویم که خانه فرهاد در باغ فردوس است.

گلفام در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت پخش آثار زنده‌یاد فرهاد از تلویزیون و رادیو به ایسنا گفت: وقتی برای پیگیری مالکیت معنوی این آثار به صداوسیما مراجعه کردیم به ما گفتند شرایط خود را بنویسید. ما هم لیستی تهیه کردیم تا در قبال آثاری که تاکنون بدون اجازه ما پخش شده خسارت بدهند و از این پس نیز هرکدام از آثار او را که قرار است پخش شود با یک قرارداد یکساله و تحت نظارت من و وکیلم با حفظ اسم فرهاد انجام دهند.