اسکار 2012: رقبا به صف می‌شوند
اسپیلبرگ با «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» به رقابت با سایر فیلم‌ها می‌آید
مراسم توزیع جوایز اسکار حدود هشت ماه دیگر برگزار می‌شود، اما گروهی از همین الان خود را به عنوان رقیب جدی مطرح کرده‌اند.

هشتادوچهارمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه 2012 (هشتم اسفند) برگزار خواهد شد و بحث‌های جدی در مورد نامزدها و برندگان احتمالی تا روز کارگر و پس از برگزاری جشنواره‌های تلوراید، ونیز و تورنتو آغاز نمی‌شود.
با این حال، حدس زدن درمورد رقبای اسکار هیچ وقت زود نیست، به‌خصوص که امسال رقبای احتمالی اساتید فیلمسازی مانند استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، ترنس مالیک و رومن پولانسکی همین طور مولفان جوان‌تر مانند جیسن ریتمن، جرج کلونی، الکساندر پین و کامرون کرو هستند.
آخرین «هری پاتر»‌ می‌کوشد جدی گرفته شود
از آنجا که تعداد نامزدهای اسکار بخش بهترین فیلم از دو سال پیش به ۱۰ فیلم افزایش پیدا کرده، حداقل یک جا برای بلاک‌باسترهایی مانند «آواتار» و «آغاز» هست. امسال چه فیلمی می‌تواند به فهرست راه پیدا کند؟
«هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2» یک گزینه است، هرچند، نزدیکان به استودیو برادران وارنر می‌گویند این استودیو فعلا تنها به اکران آخرین فیلم «هری پاتر» فکر می‌کند و بعد به جوایز فکر خواهد کرد.
«هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت ۲» به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آخرین فرصت را می‌دهد تا از مجموعه‌ای که تقریبا ۴/۶ میلیارد دلار در دنیا فروش داشته، تقدیر کند.
مساله این‌ است که فیلم‌های قبلی «هری پاتر» تنها به صورت پراکنده در بخش‌های فنی نامزد شده‌اند. بنابراین آخرین فیلم مجموعه که 15 ژوئیه افتتاح می‌شود، برای نامزد شدن در بخش اصلی باید به لحاظ احساسی حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.
دیگر فیلمی که می‌تواند از حوزه سینمای سرگرم‌کننده به فهرست راه پیدا کند، «سوپر ۸» به کارگردانی جی. جی. آبرامز است. به هر حال، این فیلم نوعی ادای احترام به فیلم‌های اول استیون اسپیلبرگ مانند «آرواره‌ها» و «ئی. تی» است که هر دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم شدند، آن هم در دورانی که تنها پنج فیلم می‌توانستند در این بخش نامزد شوند.
شاید امسال سال بعضی بازیگران باشد
امسال می‌تواند بالاخره سال لئوناردو دی‌کاپریو باشد. هر سال همه درمورد حداقل یک کارگردان یا یک بازیگر به توافق می‌رسند. دی‌کاپریو در «جی. ادگار» کلینت ایستوود که ۱۴ دسامبر اکران می‌شود نقش جی. ادگار هوور اولین رییس پلیس فدرال آمریکا را بازی کرده و با همین نقش دلخواه می‌تواند امسال در مرکز توجه آکادمی قرار گیرد.
دی‌کاپریو تاکنون سه بار نامزد اسکار بوده، اما برنده نشده و همین می‌تواند او را در فهرست افراد تحت تعقیب آکادمی قرار دهد.
لئوناردو دی‌کاپریو برای «جی. ادگار» و مریل استریپ برای «بانوی آهنین» از بخت‌های اسکار بازیگری هستند.
از سوی دیگر، مریل استریپ نمی‌تواند بگوید هیچ‌وقت برنده اسکار نشده - او برای فیلم سال 1982 «انتخاب سوفی» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و برای فیلم سال 1979 «کریمر علیه کریمر» هم اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را برد - اما از آن زمان به بعد 12 بار نامزد بوده (درمجموع 16 بار نامزدی) و همیشه مراسم را دست خالی ترک کرده است.
استریپ امسال «بانوی آهنین» را دارد که در آن به نقش مارگارت تاچر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا ظاهر شده و به استناد حرف آنهایی که بخش‌هایی از این فیلم را امسال در بازار فیلم کن دیدند، همه چیز برای بازگشت او فراهم است.
کریستوفر پلامر بازیگر پیشکسوت دو سال پیش با «ایستگاه آخر» بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای اولین‌بار نامزد اسکار شد، اما چون جایزه نبرد، این احتمال هست که برای بازی در نقش مردی که همسرش را از دست داده در فیلم «تازه‌کارها» بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد.
مارتین اسکورسیزی و جادوی سه‌بعدی
در شرایطی که فیلم‌های سه‌بعدی در گیشه‌های فروش با موانعی روبه‌رو هستند، مارتین اسکورسیزی می‌خواهد با «هوگو کاباره» که 23 نوامبر اکران می‌شود، ثابت کند باید سینمای سه‌بعدی را جدی گرفت.
اسکورسیزی که با سبک‌های بصری پیشگام بیگانه نیست، با ذوق و شوق فرمت جدید را پذیرفت. او درباره فیلمبرداری سه‌بعدی می‌گوید: « هر نمای سه‌بعدی سینمایی است که مجدد بررسی ‌شده است، داستانی از نو بررسی‌شده. اینکه چگونه داستانی را با تصویر بیان کنی.»
ماجراهای تن تن می‌تواند رقابت انیمیشن را تعریف کند
سوال اصلی درمورد «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» (۲۳ دسامبر) است که اسپیلبرگ را به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان و پیتر جکسون را به عنوان تهیه‌کننده با خود دارد.
اسپیلبرگ برای ساخت فیلمی انیمیشن از مجموعه قصه‌های مصور هرژه از تکنیک «پرفرمونس‌-‌کپچر» استفاده کرد. گروهی از انیماتورها همیشه با این تکنیک مشکل داشته‌اند و همچنان پیروزی «Happy Feet» - که در آن از سیستم «موشن-کپچر» هم استفاده شده بود - بر «ماشین‌ها» را قبول ندارند.
هرچند برابر با قوانین آکادمی، «موشن-کپچر» به تنهایی یک تکنیک انیمیشن نیست و فیلم‌های انیمیشن باید فریم به فریم خلق شود.

مریل استریپ به نقش مارگارت تاچر درفیلم «بانوی آهنی» یکی از بخت‌های مسلم بهترین بازیگر زن سال