پیش‌درآمد تغییرات در ممیزی کتاب

او افزود: دوستان در اداره کتاب در حال تدوین و آماده‌سازی این شیوه‌نامه هستند که بعد در هیات نظارت به تصویب برسد و تعریف کنیم چه ناشرانی و چه افرادی می‌توانند از این مزیت برخوردار باشند. طبیعتا سابقه‌ ناشر در رعایت مصوبه ۶۶۰ اصلاحی و سابقه او در ارائه آثار در تشخیص اینکه ناشر یا پدیدآورنده دارای این ویژگی هست یا نه، موثر است.

معاون فرهنگی ارشاد درباره اینکه این طرح چه کتاب‌هایی را بیشتر در بر می‌گیرد و آیا ادبیات هم از موضوعاتی است که ممکن است نظارت بر نشر آثار به پدیدآورنده و ناشر واگذار شود، گفت: محدودیتی در این زمینه نداریم که کدام حوزه باشد اما طبیعی است تصمیم‌گیری درباره حوزه‌های تخصصی راحت‌تر است؛ مثلا در حوزه مهندسی و پزشکی به‌راحتی می‌شود تشخیص داد چه محدوده‌ای حوزه تخصصی است و خودشان محتوا را ارائه می‌دهند و احتیاج به بررسی نیست؛ اما در حوزه ادبیات دستور این آیین‌نامه احتیاج به تدقیق بیشتری دارد و شاید به راحتی نشود. ما دوست داریم این اتفاق در حوزه ادبیات هم بیفتد و به چارچوبی برسیم که مطمئن شویم.

احمدوند درباره اینکه آیا افراد یا ناشرانی مدنظرشان هست و اینکه آیین‌نامه چه زمانی به مرحله ابلاغ و اجرا می‌رسد، گفت: نمی‌توانم زمان‌بندی بگویم، داریم ارزیابی می‌کنیم و نمی‌شود فعلا اسمی گفت. البته بیشتر دوست داریم شاخص ارائه کنیم تا اینکه بخواهیم به اسم برسیم.