دهمین سالمرگ «آنتونی کویین»

تصاویری از فیلم‌های محمدرسول الله و شیر صحرا با بازی آنتونی‌کویین به نقش حمزه و عمرمختار

دهمین سالروز درگذشت «آنتونی کویین»، بازیگر نامدار سینمای آمریکا و ایفاگر نقش «حمزه» در فیلم «محمد رسول‌الله» در راه است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، «آنتونیو رودولفو اوکزاکا کوئین» متولد ۲۱ آوریل ۱۹۱۵ از پدری ایرلندی و مادری مکزیکی در مکزیک به‌دنیا آمد.

وی در یکی از مناطق نزدیک لس‌آنجلس بزرگ شده بود و مدرسه را زودتر از وقت موعد ترک کرد؛ اما قبل از اینکه وارد دنیای سینما شود، به نویسندگی و نقاشی مشغول بود.

سال‌ ۱۹۵۱و با ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «نقاب‌ انتقام‌جو» وارد‌ سینما شد. بازی‌ در فیلم‌ مشهور «زنده‌ باد زاپاتا» باعث‌ شد تا نام‌ آنتونی‌ کویین‌ بر سر زبان‌ها بیفتد. هر چند که‌ در آن‌ فیلم‌ مارلون‌ براندو بازیگر نقش‌ اول‌ بود و آنتونی‌ کویین‌ نقش‌ برادر او را داشت‌ و برای‌ این‌ فیلم‌ که‌ به‌ کارگردانی‌ الیا کازان‌ بود او توانست‌ اسکار نقش‌ دوم‌ را از آن‌ خود کند.

پس‌ از این‌ موفقیت‌ آنتونی‌ توانست‌ در سال‌ ۱۹۵۶برای‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «شور زندگی»‌ به‌ کارگردانی‌ وینسنت‌ مینه‌ لی‌ دومین‌ جایزه‌ اسکار را به‌ دست‌ آورد؛ البته‌ باز هم‌ برای‌ نقش‌ دوم‌. اما این‌ موفقیت‌ها بالاخره‌ توجه‌ کارگردانان‌ و تهیه‌‌کنندگان‌ مشهور سینما را به‌ سوی‌ آنتونی‌ کویین‌ جلب‌ کرد و کم‌ کم‌ نقش‌های‌ اول‌ به‌ این‌ بازیگر توانا واگذار شد.