جان وین بهترین بازیگر مرد تاریخ سینما

جان وین، هنرپیشه سرشناس آمریکایی عنوان بهترین بازیگر مرد تاریخ سینمای جهان را به‌دست آورد. نشریه سینمایی اسکرین در گزارشی که محصول نظرسنجی از منتقدین و علاقه‌مندان سینماست، فهرست بهترین بازیگران مرد تاریخ سینما را منتشر کرد که جان وین در رتبه اول ایستاده است. در رتبه دوم این فهرست مارتین شین دیده می‌شود و مارلون براندو، لاورنس اولیویر، رابرت دووال، ‌رابرت ردفورد، پل نیومن و استیو مک‌کوئین در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جان وین که در این فهرست در مکان اول دیده می‌شود، پیش از مرگ در سال ۱۹۷۹ در ۱۷۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و در سال ‌۱۹۶۹ با فیلم سنگریزه واقعی موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. این بازیگر بزرگ هالیوود روز ۲۶ مه ۱۹۰۷ در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا به‌دنیا آمد و در سن ۷۲ سالگی بر اثر سرطان در لس‌آنجلس درگذشت. جان وین تجسم ایده‌آل‌های سنتی یا به اصطلاح ارزش‌های اصیل آمریکایی بود که شاید امروزه برای بسیاری از مردم جهان ناخوشایند باشد.

آمریکای جان وین جولانگاه آزادمردان است و قلمرو نظم و قانون. نظمی که چه بسا ظالمانه است و قانونی که می‌تواند طرفدار زورمندان باشد. این آمریکا اعتماد فراوان و اراده قوی دارد و تا حدی هم قلدر و زورگوست. از هرچیز و هرکسی برتر است و چون از دیگران قوی‌تر است، پس به خود حق می‌دهد که حرف و نظر خود را با زور هم پیش ببرد.

جان وین از زمانی که در سینما به شهرت رسید، همیشه نماینده اندیشه‌های کهنه و محافظه‌کارانه بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا که بیشتر شهروندان آزادیخواه آمریکا و جهان از بنیادهای جمهوری حمایت می‌کردند، جان وین سرسختانه از ناسیونالیست‌های سلطنت‌طلب که قاتلان دموکراسی جوان اسپانیا بودند پشتیبانی می‌کرد و برای آنها کمک مالی می‌فرستاد.

در جنگ جهانی دوم جان وین با ورود آمریکا به جنگ و گشودن جبهه شرق اروپا مخالف بود، زیرا عقیده داشت که جنگ فرصتی است تا آلمان نازی حساب اتحاد شوروی را یکسره کند تا جهان از شر کمونیسم راحت شود.

به همین ترتیب جان وین از عملیات ارتش آمریکا در کره و ویتنام نیز دفاع کرد، زیرا جنگ‌طلبی و برتری‌جویی ایالات متحده را دفاع موجه به اصطلاح جهان آزاد در برابر تهاجم کمونیسم می‌دانست.

در دورانی که روشنفکران آمریکا لشگرکشی بیرحمانه به خاک ویتنام را محکوم می‌کردند، جان وین در سال ۱۹۶۸ فیلم کلاه سبزها را ساخت که به حملات بیرحمانه ارتش آمریکا، سیمایی عادلانه و اخلاقی می‌داد. بیشتر سینمادوستان تصویر جان وین را بیشتر از خود او دوست دارند.