ژوستین تریه از فیلمش گفت
جزئیاتی تازه از «آناتومی یک سقوط»
تریه میگوید: ایده عالی برای یک فیلم این است که دو خط موازی را در روایت مورد توجه قرار دهید. ایده فیلم من هم همین بود؛ ساخت یک درام در دادگاه و غواصی در کابوس یک زوج در خانه. تریه که با همراهی همسرش آرتور هراری فیلمنامه را نوشته، به یاد میآورد که این صحنه کلیدی چه زمانی شکل گرفت. او میگوید: در قرنطینه بود. خانواده ما همه با هم بودند. گفتم: خب حالا چه چیزی میتواند شکل بگیرد؟ یک فیلمنامه مشترک. وی میافزاید: فیلم بسیار پیچیده و مرموز است. شما دقیقا نمیدانید چه اتفاقی افتاده، من چیزی را حل نمیکنم. فقط چیزها را روی میز میگذارم. نقلقولی هست که میگوید زن و شوهر بودن یعنی فقط یک نفر باشید؛ اما کدامیک؟ این جالب است که «فقط یکی» نباشیم، بلکه بتوانیم رابطه متقابل را پیدا کنیم.
این دومین فیلمنامهای است که تریه پس از شرکت در بخش رقابتی کن ۲۰۱۹ با فیلم «پیشگو» که همراه هراری بازیگر، نویسنده و کارگردانی که در تعدادی از فیلمهای او نیز حضور داشته، نوشته است. آیا تجربه خود آنها به «آناتومی یک سقوط» کمک میکند؟ او میخندد و میگوید: زندگی ما در مقایسه با این افراد بسیار خستهکننده است و آرتور هم زنده است. و وقتی جدیتر میشود چنین پاسخ میدهد: آرتور شریک زندگی من است، ما هیچ مرزی برای کار کردن دائمی نداریم. فیلم کاملا در زندگی ما بود و گاهی برای بچههای ما سخت بود … نکته اصلی زمان است. زمان هنوز در بحث ماست، هنوز یک چالش است. صحنههای سخت کار در درجه اول نبرد ایدهها و تمرین برای دادگاه بود. خود محاکمه بخش قابلتوجهی از فیلم او را در بر میگیرد. برای خلق این بخش از چیزهای متفاوتی تاثیر پذیرفته است؛ از مستند آماندا ناکس در سال ۲۰۱۶ با عنوان «آناتومی یک قتل» و «حقیقت» هانری جورج کلوزو محصول ۱۹۶۰.