مانور هنرمندان جوان در حراج تهران

 از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این دوره می‌توان به سهم شایان توجه زنان هنرمند و چهره‌های کمتر‌شناخته‌شده اشاره کرد، تا آنجا که در این دوره ۵۵درصد از هنرمندان جوان برای اولین‌بار آثارشان در مارکت هنر ایران معرفی می‌شد که فروش قابل‌قبولی داشتند.  در کنار هنرمندان جوان، آثاری با ماهیت هنر معاصر از برخی از اساتید شناخته‌شده هنر ایران همچون پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، مسعود عربشاهی، پرویز کلانتری و پروانه اعتمادی نیز در این حراج ارائه شده بود. همچنین در این دوره از حراج از میان آثار به فروش رسیده ۳۳ اثر بالاتر از قیمت پیش‌بینی‌شده به فروش رسیدند که اغلب هنرمندان آنها از چهره‌های جدید مارکت هنر هستند.

 تصمیمی با تاخیر

بسیاری از کارشناسان اقتصادی، از جمله متخصصان بازار هنر در دوران کرونا، بر این باور بودند که جهان هرگز به تمامی به دوران پیش از اپیدمی بازنخواهد گشت. از این رو بازارهای بین‌المللی در پی یافتن راه‌های جدیدی برآمدند تا چراغ حراجی‌های هنری را همچنان روشن نگاه دارند و با برپایی حراج‌‌های مطرحی چون کریستیز و ساتبیز به صورت آنلاین دست به تجربه‌های جدید بزنند؛ تجربه‌هایی که اتفاقا بسیار مفید واقع شد و توانست اقتصاد هنر را از بحران نجات دهد. با وجود چنین راهکارهایی، اما حراج تهران در دوران قرنطینه، محافظه‌کارانه خود را از فروش آنلاین محروم کرد و در برهه‌ای حتی مجبور به تعطیلی شد.

 اکنون که کووید ۱۹ سایه‌ مرگ‌آورش را از روی جهان برداشته، اغلب حراجی‌های بین‌المللی به شکل سابق خود درآمده‌اند و کار خود را به شکل حضوری پی‌گرفته‌اند.  هجدهمین حراج تهران با تاخیر در تصمیم‌گیری درصدد برآمد تا این دوره را به صورت آنلاین برگزار کند.  در بیانیه این حراجی در توضیح این اقدام آمده است: «رواج تجارت الکترونیک فرصت‌های جدیدی برای مبادلات آثار هنری فراهم آورده است. خرید آثار هنری به صورت آنلاین که در سال‌های اخیر بسیار مورد اقبال علاقه‌مندان به هنر قرار گرفته، به‌تدریج سهم قابل‌توجهی از مارکت هنر را به خود اختصاص داده است.  خانه‌های حراج بزرگ دنیا مانند کریستیز، ساتبیز، فیلیپس و بونامز به‌ویژه از زمان شیوع پاندمی کرونا به طور فزاینده‌ای به سمت حراج‌های آنلاین روی آورده‌اند تا سهولت و مزیت‌هایی را برای مبادلات آثار هنری فراهم سازند. حراج تهران نیز از این پس تلاش بیشتری برای استفاده از راهکارهای مدرن در ارائه و فروش آثار به عمل خواهد آورد.

هجدهمین حراج تهران به ارائه آثار هنر معاصر و همچنین هنرمندان نوظهور در بازار هنر ایران اختصاص دارد. این حراج برای نخستین بار هم‌زمان با برپایی نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار می‌شود و چهره‌های جدید با آینده‌ای امیدبخش را به بازار هنر ایران معرفی می‌کند که سهم عمده‌ای از آن را زنان هنرمند تشکیل می‌دهند.»

 گران‌ترین‌ها

گران‌قیمت‌ترین اثر هجدهمین حراج تهران اثری از پرویز تناولی بود که به مبلغ ۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به فروش رسید.  این اثر که از نمونه آثار متفاوت این هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش پیشکسوت است که برای اولین بار در مارکت هنر عرضه شد، «زن فرنگی روی فرش ایرانی» نام داشت که این هنرمند با توجه به هنر فرش ایرانی و ادغام آن با هنر معاصر پاپ آن را ارائه کرده بود.  

در رتبه دوم این دوره از حراج اثری با عنوان «معما ۹۲» از آیدین آغداشلو و تابلویی بدون عنوان از مسعود عربشاهی قرار گرفتند که به مبلغ ۴میلیارد و ۶۲۰میلیون تومان به فروش رسیدند.  جایگاه سوم رکوردداران این دوره از حراج به تابلوی نقاشی خطی محمد احصایی با عنوان «پاییز گل آفتاب‌گردان» اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۴میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان به فروش رسید. در جایگاه بعدی ذی‌قیمت‌ترین آثار این دوره از حراج تهران دو اثر از دو نسل متفاوت هنر معاصر ایران قرار گرفتند. تابلویی بدون عنوان از هنرمند فقید پرویز کلانتری و اثری از مجموعه «فنون کهن کیمیا» شهریار احمدی که به مبلغ ۳میلیارد و ۴۱۰میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران هنری خریداری شدند. در جایگاه پنجم رکوردداران حراج هجدهم مجسمه‌ای از تیمو ناصری قرار گرفت که به مبلغ ۲میلیارد و ۲۰۰ تومان فروخته شد.

 میلیاردی‌ها

در هجدهمین حراج تهران ۱۳ اثر با قیمت بالای یک‌میلیارد تومان به فروش رسیدند که پس از پنج رکورد نخست حراج، اثری از مجموعه گره‌های کوروش شیشه‌گران به مبلغ یک‌میلیارد و ۸۷۰میلیون تومان، مجسمه‌هایی از بیتا فیاضی و رکنی حائری‌زاده به قیمت یک‌میلیارد و ۶۵۰‌میلیون تومان، تابلویی از داود زندیان به مبلغ یک‌میلیارد و ۵۴۰میلیون تومان، نقاشی از فرشید مثقالی به قیمت یک‌میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان، مجسمه‌ای از دیوهای فریدون آو و اثری دیگر از پرویز کلانتری به مبلغ یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران خریداری شدند. همچنین در هجدهمین حراج تهران ۱۱ اثر بین ۵۰۰‌میلیون تا یک میلیارد تومان چکش خوردند و ۵۷ اثر ‌ نیز کمتر از ۵۰۰میلیون تومان به فروش رسیدند.