مهمانان خبرساز دریای سرخ در شبه‌جزیره

افتتاحیه

در‌حالی‌که انتظار می‌رفت جنگ غزه برگزاری این جشنواره را به تاخیر بیندازد یا لغو کند،‌ دولت عربستان تلاش بسیاری کرد تا با نشان دادن ثبات داخلی، این رویداد را به اجرا برساند و سرانجام مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور چهره‌های مطرح سینما و با نمایش جهانی فیلم فانتزی«HWJN»  ساخته یاسر الیاسیری، کارگردان عراقی مقیم دبی، برگزار شد؛ فیلمی از عربستان سعودی که مایه‌های فیلم‌های ترسناک را در دل داستانی عربی حکایت می‌کند، جایی که جن‌ها می‌خواهند در زندگی انسان‌ها دخالت کنند و یکی از آنها به نام حوجن، عاشق یک زن شده است.   اما مراسم افتتاحیه تحت‌تاثیر حضور چهره‌های سینمایی از جمله جانی دپ بود. جانی دپ پس از اختلافاتش با همسر سابقش، امبر هرد، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و بنا به برخی گزارش‌های رسانه‌ای محبوبیتش هم بیشتر شد. او با حضور در افتتاحیه جشنواره دریای سرخ،‌ با استقبال کم‌نظیری از سوی عربستانی‌ها روبه‌رو شد.

عکس_یک-removebg-preview copy

دپ با فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال یعنی فیلم «ژان دوباری» (Jeanne du Barry) به کارگردانی مایوین که توسط بنیاد فیلم دریای سرخ حمایت مالی شده است، در جشنواره کشور عربستان سعودی حضور پیدا کرد. مایوین کارگردان فیلم «ژان دو باری» نیز برای نمایش فیلمش به جده سفر کرده است. البته رابطه جانی ‌دپ با بنیاد فیلم دریای سرخ به همین فیلم محدود نمی‌شود، این همکاری با پروژه «مودی» به کارگردانی جانی‌ دپ نیز ادامه می‌یابد. «مودی» یک فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره نقاش و مجسمه‌ساز ایتالیایی، آمادئو مودیلیانی، است که توسط صندوق این بنیاد حمایت مالی می‌شود و از حضور آل‌ پاچینو و همین‌طور ریکاردو اسکامارچو در نقش مودیلیانی بهره می‌برد. قرار است جانی ‌دپ در روزهای آینده، در جشنواره کشور عربستان سخنرانی نیز داشته باشد.

 رشد سینمای عربستان

در مراسم افتتاحیه تاکید شد عربستان سعودی که تا شش سال پیش سالن سینما نداشت، حالا صاحب بیش از ۶۰۰ تالار سینماست و به بزرگ‌ترین بازار فروش فیلم در خاورمیانه تبدیل شده است. امسال ۸ فیلم بلند و ۱۸ فیلم کوتاه از عربستان سعودی در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارند. جومانا الرشید، رئیس بنیاد جشنواره فیلم دریای سرخ، در مراسم افتتاحیه گفت: ما مفتخریم که میزبان استعدادهای برجسته نه‌تنها از عربستان سعودی، بلکه از آفریقا، آسیا و سراسر جهان باشیم. او تاکید کرد که از زمان راه‌اندازی این جشنواره در سال ۲۰۲۱، از بیش از ۲۵۰ فیلم حمایت شده که ۸ فیلم حاضر در جشنواره کن امسال از جمله آنها بوده‌اند.

الرشید درباره گیشه سینماهای عربستان سعودی هم صحبت کرد و گفت که در مسیر رسیدن به مرز میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ است. محمد الترکی، مدیر‌عامل شرکت دریای سرخ، هم صنعت فیلم عربستان را در حال تبدیل شدن به نیرویی که بزرگ‌ترین گیشه خاورمیانه را در دست دارد خواند و افزود: ما در مرکز یک جنبش فرهنگی قرار داریم. در شب افتتاحیه جشنواره از عبدالله السعدان، نویسنده و بازیگر کهنه‌‌کار سعودی، دایان کروگر که جایزه یک عمر دستاورد را از فاتح آکین کارگردان «در محو شدن» دریافت کرد، و رانویر سینگ که جایزه خود را از دست شارون استون گرفت، تجلیل شد.

سوفیا ورگارا، آمینه خلیل، فریدا پینتو، پاز وگا، اد وست ویک، امی جکسون، و بازیگر لبنانی نادین نصیب نجیم، از دیگر حاضران در این مراسم بودند. باز لورمان ریاست هیات داوران دریای سرخ امسال را بر عهده دارد که در سخنانی از رشد سینمای عربستان در ۵ سالی که از فعالیت آن می‌گذرد یاد کرد و آن را ستود.

عکس_یک_دو-removebg-preview copy

 نمایندگان ایران در جشنواره

جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان میزبان نمایش چند فیلم کوتاه و بلند و یک سریال ایرانی خواهد بود. طبق اعلام قبلی، فیلم سینمایی «رکسانا» ساخته جدید پرویز شهبازی، نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی است. همچنین فیلم سینمایی «کاپیتان» ساخته محمد حمزه‌ای و انیمیشن «سه بزغاله کونگپو» ساخته فرزاد دالوند و کیانوش دالوند، محصول مشترک ایران و چین در بخش خانواده و کودکان و سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی هم در بخش سریال‌های این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته می‌شوند.  در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه نیز دو فیلم «تایتانیک، نسخه مناسب خانواده‌های ایرانی» ساخته فرنوش صمدی و «چمدان» ساخته سامان حسین‌پور و آکو زند کریمی حضور خواهند داشت. فیلم «آخرین برف» به کارگردانی امیرحسین عسگری نیز در بخش فیلم‌های محبوب جشنواره دریای سرخ به روی پرده خواهد رفت.