حرف‌های هیات داوران کن به ریاست رابرت دنیرو
اوما تورمن: تارانتینو را دیدم که جلوی آپارتمانش می‌رقصید و جایزه نخل طلایی را دور سرش می‌چرخاند. وقتی من را دید گفت: می‌دونی چه فهرستی مهم تر از فهرست برندگان نخل طلایی جشنواره کنه؟ فهرست اونایی که این جایزه رو نبردن!

شصت‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کن با تقدیر از خالق فیلم‌های «آخرین امپراتور» و «آخرین تانگو در پاریس» و در ادامه نمایش تازه‌ترین ساخته وودی آلن آغاز شد.
در ابتدای این مراسم که روز چهارشنبه برگزار شد، ملانی لورن بازیگر فرانسوی و مجری مراسم افتتاحیه از برناردو برتولوچی خواست آغاز جشنواره کن 64 را رسما اعلام کند.
دقایقی قبل از آن فیلمساز سرشناس ایتالیایی که با صندلی چرخدار در مراسم شرکت کرده بود، اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن را به خاطر مجموع آثار خود دریافت کرد، جایزه‌ای که از دریافت آن بسیار خوشحال شده بود.
برتولوچی 71 ساله که تاکنون برنده جایزه نخل طلای کن نشده، جایزه خود را به وودی آلن و رابرت دنیرو رییس هیات داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن تقدیم کرد.
او با اشاره به آلن ۷۵ ساله که با چهره‌ای بی‌حال روی صندلی خود نشسته بود، گفت: «چهره او امشب حالت عجیبی دارد که تاکنون در هیچ‌کدام از فیلم‌هایش ندیده‌ام»
کارگردان فیلم‌های «استراتژی عنکبوت» و «آسمان سرپناه» در عین حال از دنیرو که در فیلم «1900» او بازی کرد، به عنوان «یک دوست خیلی خیلی خوب» یاد کرد.
«نیمه‌شب در پاریس» آلن فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره کن بود. برتولوچی در ادامه گفت: «ضمنا دوست دارم این نخل طلای افتخاری را به تمام ایتالیایی‌هایی تقدیم کنم که برای جنگیدن، نقد کردن و اوقات تلخی، هنوز توان و انرژی دارند.»
دنیرو 67 ساله که به همراه هشت داور دیگر بخش مسابقه اصلی، برنده نخل طلای جشنواره کن 64 را از میان 20 رقیب انتخاب می‌کند، به همان اندازه از نمایش بخش‌هایی از فیلم‌های خود از «راننده تاکسی» تا «این را تحلیل کن»، تحت تاثیر قرار گرفت. او در واکنش به تشویق ایستاده حضار به فرانسوی، گفت: «ممنون که من را به جشنواره هفتاد و پنجم یا شصت و چهارم دعوت کردید. امیدوارم بتوانم کارم را خوب انجام بدهم. ممنون.»
دنیرو قضاوت درباره فیلم‌های جشنواره را به شمشیری دو لبه تشبیه کرد و گفت: فیلم‌های خوب جایزه‌ها را می‌برند، اما همیشه فیلم‌ها و فیلمسازانی هم هستند که شایسته دریافت جایزه هستند و هرگز به این افتخار دست نمی یابند. رابرت دنیرو بازیگر شصت و هفت ساله آمریکایی و برنده دو جایزه اسکار در این نشست گفت که او و همکارانش در هیات داوران دقیقا نمی دانند که در فیلم‌های بخش مسابقه به دنبال چه هستند.
دنیرو در ادامه قضاوت درباره فیلم‌های جشنواره را به شمشیری دو لبه تشبیه کرد و گفت: فیلم‌های خوب جایزه‌ها را می‌برند. اما همیشه فیلم‌ها و فیلمسازانی هم هستند که شایسته دریافت جایزه هستند و هرگز به این افتخار دست نمی‌یابند. دریافت جایزه توجه جهانی را به یک فیلم یا یک فیلمساز جلب می‌کند و این قاعده بازی است.
جود لاو بازیگر انگلیسی و عضو هیات داوران درباره حضورش در جشنواره کن گفت: عضویت در یک هیات داوری با حضور بزرگان سینما و قضاوت درباره فیلم‌های جشنواره کن افتخاری بزرگ است که نصیبم شده. در این هیات با انسان‌هایی بزرگ همکار شده‌ام و همین وظیفه و مسوولیتم را دشوار ساخته است. مجموعه‌ای از فیلم‌های هیجان‌انگیز در مقابل ماست و تماشا و قضاوت درباره آنها لذت بخش است.
اوما تورمن بازیگر آمریکایی و دیگر عضو هیات داوران جشنواره امسال سخنان خود را با ذکر خاطره‌ای مفرح درباره کوئنتین تارانتینو و واکنشش نسبت به دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره کن در سال 1994 و برای فیلم «داستان عامه پسند» آغاز کرد. وی گفت: تارانتینو را دیدم که جلوی آپارتمانش می‌رقصید و جایزه نخل طلایی را دور سرش می‌چرخاند. وقتی من را دید گفت: می‌دونی چه فهرستی مهم‌تر از فهرست برندگان نخل طلایی جشنواره کنه؟ فهرست اونایی که این جایزه رو نبردن!
اوما تورمن در ادامه گفت: به اینجا آمده‌ام تا با تماشای فیلم‌های جشنواره کن الهام بگیرم.