طعنه‌های مدیرعامل خانه سینما به منتقدانش

محمدمهدی عسگرپور در اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران، خطاب به بعضی از منتقدان به عملکرد خانه سینما گفت: بعضی از دوستان در پیکره‌ای قرار گرفته‌اند که به شکل یک حزب سیاسی عمل می‌کنند. به هرحال اظهاراتی که بیشتر جنبه سیاسی و حزبی دارد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بار یکسری از دوستان را سنگین‌تر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه سینما که شامگاه ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار «ایوان شمس» سخن می‌گفت، ادامه داد: به طور طبیعی اگر قرار بود اینجا جشن هسته‌ای هم برگزار شود، من بازهم در مورد امنیت شغلی صحبت می‌کردم. در ابتدای صحبت‌هایم چند ماده قانونی را عرض می‌کنم. این ماده‌ها را برای دوستانی که این روزها اظهارنظر می‌کنند و بعضی‌هایشان هم که انگار مجبورشان کرده‌اند که اظهارنظر کنند، می‌گویم. وی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از هیات داوران اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران که فیلم‌های سال را داوری کردند، تاکید کرد: کار داوری بسیار سخت است، ما ملتی هستیم که همیشه دوست داریم در مسابقه‌ها شرکت کنیم، اما از نتایج آن بدمان می‌آید. البته راهکار این مساله هم افزایش تعداد جایزه است که کسی دست‌خالی از جلسه بیرون نرود. مانند اینکه می‌توانیم ۳۵ سیمرغ جایزه بدهیم.

در بخش بعدی برنامه اسامی برگزیدگان اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران به انتخاب هیات داوران قرائت شد. پس از سخنان اعضای هیات داوران نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران رسید. جوایز اهداشده متشکل از لوح تقدیر، تندیسی طلایی به شکل صورتک و پنج سکه بهار آزادی بود.

اصغر فرهادی بهترین فیلمنامه‌نویس

اعضای هیات داوران اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران پنج فیلم «اینجا بدون من»، «مرهم»، «سعادت‌آباد»، «جدایی نادر از سیمین» و «یه حبه قند» را به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اعلام کردند و پس از آن اصغر فرهادی برای فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلمنامه جوایز خود را دریافت کرد. فرهادی پس از انتخابش به عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس در سخنانی کوتاه گفت:دلم می‌خواهد به این بهانه از«مرهم» علیرضا داوودنژاد اسم ببرم.

میرکریمی بهترین کارگردان

اعضای هیات داوران رضا میرکریمی را برای کارگردانی فیلم سینمایی «یه حبه قند» شایسته دریافت صورتک طلایی بهترین کارگردانی سال دانستند.میرکریمی نیز پس از حضور روی سن برای دریافت جایزه‌اش گفت: چون اولین‌بار است که برای این فیلم جایزه می‌گیرم، لازم است که از همه همکارانم در این پروژه و حوزه هنری به عنوان سرمایه‌گذار این فیلم تشکر کنم.

جایزه بهترین فیلم، مشترکا برای میرکریمی و فرهادی

جایزه بهترین فیلم اولین شب تهیه‌کنندگان سینمای ایران مشترکا به رضا میرکریمی برای «یه حبه قند» و اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» رسید.

جوایز ویژه برای داوودنژاد و میری

پس از اعلام اسامی برگزیدگان سه بخش فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم دو جایزه ویژه نیز به علیرضا داوودنژاد برای «مرهم» و مازیار میری برای «سعادت‌آباد» اعطا شد.