همه ستاره‌های سینما در جنوب فرانسه
با انتخاب آثار تعدادی از فیلمسازان شاخص، حضور رابرت دنیرو به عنوان رییس هیات داوران و ستاره‌هایی که انتظار می‌رود روی فرش قرمز ظاهر شوند، جشنواره فیلم کن با یکی از زنده‌ترین دوره‌های خود روبه‌رو است.

شصت‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کن به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان روز چهارشنبه با نمایش کمدی رومانتیک «نیمه‌شب در پاریس»، تازه‌ترین ساخته وودی آلن در ساحل ریویرا در جنوب شرقی فرانسه آغاز می‌شود.
20 فیلم شامل تازه‌ترین ساخته‌‌های پدرو آلمودوار فیلمساز اسپانیایی، لارس فون تریر دانمارکی و برادران داردن از بلژیک برای دریافت جایزه نخل طلای کن رقابت می‌کنند.تی‌یری فرمو، مدیر عامل جشنواره کن با اشاره به سخت بودن انتخاب‌های این دوره جشنواره کن گفت: «فیلم‌های انتخاب‌شده باید واقعا این حس را منتقل کنند که ارزش حضور در اینجا را دارند.»
او افزود: «جشنواره کن بازتاب وضع سینما در حالت کلی است. وضع سینما از وضع دنیا خبر می‌دهد.» از زمان آغاز جشنواره فیلم کن پس از جنگ جهانی دوم، این جشنواره همیشه محل جر و بحث و اختلاف نظر بوده، اما به گفته فرمو امسال بخش رسمی «بدون تردید یکی از بهترین‌ها است.»
رابرت دنیرو رییس هیات داوران
رابرت دنیرو بازیگر برنده اسکار که در «راننده تاکسی» و «ماموریت مذهبی»، دو فیلم برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن بازی کرده، ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارد، هیاتی که دیگر داوران آن شامل جود لاو و اوما تورمن ستاره‌های هالیوود، جانی تو کارگردان هنگ‌کنگی، نانسان شی تهیه‌کننده چینی و اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی هستند.
در همین حال گروهی ستاره درجه یک از جمله براد پیت، آنجلینا جولی، جانی دپ، شان پن، پنه‌لوپه کروز و کاترین دونوو در روزهای برگزاری جشنواره روی فرش قرمز حاضر خواهند شد.
فیلم وودی‌ آلن افتتاحیه فستیوال
«نیمه‌شب در پاریس» از جهاتی به خاطر یکی از بازیگران خود مورد توجه ویژه قرار دارد؛ کارلا برونی همسر نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه با این فیلم اولین حضور سینمایی خود را تجربه کرده است.
صدها مامور پلیس مسوولیت حفظ امنیت جشنواره را به عهده دارند که دلیل آن نگرانی‌ها درمورد پیامدهای قتل اسامه بن لادن است.یک سخنگوی پلیس گفت: «یک رویداد بین‌المللی با این ابعاد مهمانان بسیاری دارد که خیلی از آنها آمریکایی هستند.»
برگزارکنندگان جشنواره کن در حرکتی که آشکارا یک واکنش به اتفاقات اخیر در خاورمیانه است، از مصر به عنوان اولین «کشور میهمان» تقدیر می‌کنند، ضمن اینکه یک مستند درباره ناآرامی‌ها در تونس اولین فیلمی خواهد بود که پس از 11 سال در کن نمایش داده می‌شود. آندره تشینه، فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی با فیلم جدید خود «نابخشودنی» در کنار گروهی فیلمساز جوان و ناشناخته در بخش آوانگارد دو هفته کارگردانان حضور دارد.
بازگشت فیلمسازان مطرح
یک فیلم آسیایی که به طور اختصاصی برای جشنواره کن ساخته شده در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود؛ «بالیوود، بزرگ‌ترین داستان عاشقانه عالم» که ادای احترام به سینمای عامه‌پسند هند است.یکی دیگر از فیلم‌های بخش خارج از مسابقه که احتمالا جنجالی هم خواهد بود، «فتح» به کارگردانی زاویه دورنژه است، فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره سارکوزی و اولین فیلم تاریخ جشنواره کن درباره یک رییس‌جمهور فرانسوی که هنوز در حال خدمت است.آلمودوار فیلم «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» با بازی آنتونیو باندراس را در بخش مسابقه دارد. فون تریر که سال 2000 با «رقصنده در تاریکی» برنده نخل طلا شد با درام افسانه علمی «ملانکولیا» با بازی کرستن دانست و شارلوت گینسبورگ باز می‌گردد. لوک و ژان پی‌یر داردن هم با درام «پسری با دوچرخه»‌ با بازی سسیل دو فرانس و ژرمی رنیه برای سومین نخل طلای خود خیز برمی‌‌دارند.
ترنس مالیک کارگردان آمریکایی با «درخت زندگی» با بازی براد پیت و شان پن به کن می‌آید. سینمای ژاپن دو فیلم «هاراگیری: مرگ یک سامورایی» ساخته تاکشی میکه و«Hanezu no Tsuki» به کارگردانی نائومی کاواسی را در بخش مسابقه دارد. «باید درمورد کوین صحبت کنیم» ‌ساخته لین رمسی با بازی تیلدا سوئینتن و جان سی. رایلی تنها رقیب بریتانیایی بخش مسابقه اصلی جشنواره کن امسال است و «زیبای خفته» جولیا لی از استرالیا یکی از دو فیلم اول این بخش است. فیلم دیگر «مایکل» به کارگردانی مارکوس شلاینزر از اتریش است.
تقدیر از فیلمساز ایتالیایی
برناردو برتولوچی فیلمساز افسانه‌ای ایتالیایی و سازنده فیلم‌هایی چون «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» به خاطر مجموعه آثار خود نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند.
شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود. در مدت برگزاری این رویداد هنری 11 روزه جمعیت کن سه برابر می‌شود و به 200 هزار نفر می‌رسد. بخشی از این افزایش جمعیت به خاطر برنامه نمایش فیلم‌ها است، اما مساله مهم‌تر بازار جشنواره است که با شرکت بیش از 100 هزار نفر از 101 کشور برگزار می‌شود. امسال 4240 فیلم در بازار کن عرضه می‌شود که خیلی از آنها همچنان در حال تولید هستند.


فیلم وودی‌ آلن افتتاحیه فستیوال



تقدیر از برناردو برتولوچی به پاس یک عمر حضور در سینما



رابرت دنیرو رییس هیات داوران کن 64