تشییع در تهران، تدفین در نیشابور

او گفت: آقای ندوشن فردی نبود که جلای وطن کند ولی پس از بروز بیماری و بعد شیوع کرونا و لغو پروازها با یک منع پزشکی مواجه شدند ولی ایشان تاکید داشتند که اگر فوت خارج از خاک ایران اتفاق افتاد حتما پیکر به کشور منتقل شود. حق‌شناس با اشاره به محل وصیت‌شده برای خاکسپاری به جمله‌ای از محمدعلی اسلامی ندوشن اشاره کرد که گفته بود، «خراسان پرتاریخ‌ترین ایالت ایران ‌و نیشابور بلاکش‌ترین شهر است» و ادامه داد: این مکان با توجه به سابقه تاریخی‌اش پر رمزوراز بوده که به نوعی دلیل این انتخاب را از سوی آقای ندوشن نشان می‌دهد.

او همچنین گفت: ۲۸ آبان‌ماه پیکر استاد به فرودگاه امام خمینی می‌رسد و ساعت ۸ صبح ۲۹ آبان از صحن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تا جلوی مسجد دانشگاه تشییع و پیکر ایشان به موسسه اطلاعات منتقل می‌شود. نماز در آنجا قرائت می‌شود و در ادامه مراسم بزرگداشت این چهره شناخته‌شده تا ساعت ۱۱ برپا خواهد شد. ‌سپس پیکر استاد به نیشابور منتقل می‌شود تا روز ۳۰ آبان به خاک سپرده شود. او در بخش دیگری از این نشست یادآوری کرد: با مصوبه شورای شهر نیشابور در دو برهه زمانی یعنی دوره فعلی و قبل از آن شاهد بودیم که پیگیری‌هایی برای حضور پیکر استاد ندوشن در این شهر با جانمایی قطعه مفاخر نیشابور در کنار آرامگاه عطار انجام شده بود و با اعطای شهروندی نیشابور به سرکار خانم بیانی (همسر دکتر ندوشن) این زمینه را آماده کرده بودند تا خاکسپاری در آنجا انجام شود.

در این راستا مقبره نمادین هم ‌در سالگرد درگذشت نصب و در واقع همه‌چیز از قبل پیش‌بینی شده است. حق‌شناس اضافه کرد: بر این اساس روز ۳۰ آبان تشییع پیکر استاد ندوشن در نیشابور به سمت مقبره عطار برگزار خواهد شد و عصر آن روز هم نشستی به یاد استاد ندوشن برپا خواهد شد. او همچنین اشاره کرد: در روزهای گذشته تماس‌هایی از یزد داشتیم‌ که درخواست تشییع پیکر استاد را در یزد مطرح کردند و من در اینجا با پوزش باید بگویم که امکان چنین برنامه‌ریزی‌ای به دلایل مختلفی که قابل‌ذکر هم نیستند، وجود نداشت.