برخورد با کتاب‌هایی با صبغه‌ بهایی و وهابی‌گری

رییس بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام نارضایتی از وضعیت حجاب در نمایشگاه تصریح کرد: برخی افراد ناآگاه با پوشش بد، مردم را به نمایشگاه بدبین می‌کنند. به گزارش ایسنا، بهمن دری اخوی همچنین درباره کتاب‌هایی که در روزهای برگزاری نمایشگاه جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: گزارش‌هایی شده درباره کتاب‌هایی با صبغه‌ بهایی و وهابی‌گری و عرفان‌های نوظهور که با آنها برخورد شده و ما قبل از نمایشگاه هم به ناشران ابلاغ کرده‌ایم که حضور این آثار در نمایشگاه کتاب تخلف نمایشگاهی است و ضرورت دارد رعایت شود. طی چند روز اخیر ما به ناشران تذکر دادیم و یکی چند عنوان کتاب هم که دارای مجوز نبوده‌اند و به صورت ریستوگراف عرضه شده بودند، جمع‌آوری شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شبکه‌ها یا جریان‌هایی دست در عرضه این‌گونه آثار در نمایشگاه کتاب دارند، متذکر شد: البته نمی‌شود گفت که این اقدامات زیر سر شبکه‌ها یا جریان‌های مافیایی است؛ اما به دلیل جنبه‌های اقتصادی و منافعی که ممکن است داشته باشد برخی اقدام به این کارها می‌کنند و آثاری را که به ریستوگراف چاپ شده است و مجوز نداشته عرضه شده که با آنها برخورد شده است. ما معتقدیم که نمایشگاه کتاب یک آوردگاه فرهنگی است و این‌گونه اقدامات نباید صورت بگیرد.

دری اخوی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد مسوولان کمیته‌های نمایشگاه ضوابط را به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌کنند و کتاب‌هایی هم از محل نمایشگاه جمع‌آوری شده که تخلفی را مرتکب نشده‌اند، گفت: من در جریان نیستم اما آن را پیگیری می‌کنم؛ اما در مجموع نسبت به سال گذشته ما شاهد کمترین برخوردها بوده‌ایم و پیش آمده کتاب‌هایی که شرایط حضور در نمایشگاه را احراز نکرده‌اند، جمع‌آوری شده‌اند و بوده کتاب‌هایی که مربوط به سال ۷۹ یا حتی ۷۱ بوده است این آثار هیچ منع محتوایی نداشته و ندارند و اگر به اداره کتاب بروند مجوز می‌گیرند، اما به دلیل اینکه جزو ضوابط است که آثار سال ۸۵ به این طرف عرضه شود آثار قبل از آن سال اجازه عرضه ندارند.

رییس بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوالی در مورد گشت ارشاد در نمایشگاه کتاب و همچنین ارزیابی‌اش از وضعیت رعایت حجاب در این دوره از نمایشگاه گفت: از مساله پوشش در نمایشگاه راضی نیستم. البته از همه کسانی که با رعایت عفاف و حجاب در نمایشگاه حاضر شده‌اند، تشکر می‌کنم.

دری اخوی تصریح کرد: آنچه مسلم است نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه جمهوری اسلامی است و ضرورت دارد حریم آن رعایت شود و باید بر اساس ضوابط قانونی جمهوری اسلامی فعالیت کنیم و اگر قرار باشد بستری فراهم شود که قوانین و مقررات نظام مورد تخطی قرار گیرد باید برخورد شود. نمایشگاه باید یک آوردگاه فرهنگی باشد. وی تاکید کرد: اینجا محل عروسی یا بزم نیست که عده‌ای با آرایش‌های وحشتناک حضور داشته باشند که من هم از دیدن آنها شرم دارم. تعداد معدودی از بازدیدکنندگان با وضعیت نامناسبی در نمایشگاه حاضر شدند که شخصا راضی نیستم و نباید هم راضی باشم. البته غرفه‌داران و متصدیان غرفه‌ها مساله‌ حجاب را رعایت کرده‌اند و افرادی هم بودند که این مساله را رعایت نمی‌کردند و به آنها تذکر دادیم و خوشبختانه رعایت شد. البته برخی افراد ناآگاه هم هستند که فقط برای تفریح به نمایشگاه می‌آیند؛ در حالی که نمایشگاه کتاب صرفا محلی برای تفریح نیست و رعایت عفاف یک شرط اصلی است.