دعوت نکردن پدر خلیج‌فارس به جشنواره روز ملی‌اش

غیبت فردی که از او به عنوان «پدر خلیج‌فارس» یاد می‌شود در مراسم ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس تعجب‌برانگیز است. به گزارش فارس، وی به سبب کارشناسی در زمینه خلیج‌فارس و نگارش چندین جلد کتاب و دبیری همایش‌ها در این زمینه به عنوان پدر خلیج‌فارس شناخته می‌شود. ایرج افشار سیستانی درباره آثار خود و اینکه چرا از وی در مراسم «روز ملی خلیج‌فارس» و

«جایزه ملی» این روز دعوت نشده، گفت: چندی پیش در روزهای ابتدایی اردیبهشت ۹۰ جایزه ملی خلیج‌فارس برگزار شد که در بخش جغرافیا عنوان شده بود که کتاب‌های بنده به مرحله نهایی راه یافته‌اند، اما در ادامه در بخش معرفی اثر، بنده به عنوان برگزیده معرفی نشدم.

به گفته وی، نکته جالب در این جایزه ملی خلیج‌فارس اینکه هم نام کتاب بنده در لیست نهایی به اشتباه درج شد و هم در بخش جغرافیا معرفی نشد؛ اما نکته قابل توجه در لیست نهایی در کنار نام اثر بنده با عنوان «خلیج فارس بر پایه اسناد تاریخی» به اشتباه نام زنده‌یاد «ایرج افشار یزدی» درج شده بود. این نویسنده در ادامه ضمن ابراز تاسف از این عمل عنوان کرد: باید گفت: افشار یزدی هیچ‌گاه کتابی در راستا و زمینه خلیج‌فارس تالیف نکرده است و این اثر به قلم بنده است.

وی در مورد عدم دعوت در جشنواره خلیج‌فارس، افزود: شنبه ۱۰ اردیبهشت به عنوان «روز ملی خلیج‌فارس» نام نهاده شده، اما این سوال از مسوولان برگزار کننده این روز و نخستین جایزه ملی خلیج‌فارس باید پرسیده شود که چرا نامی از فردی که بیش از ۱۳۰ جلد درباره خلیج همیشه فارس تالیف کرده در این روز دیده نشده و حتی دعوتی از وی هم به عمل نیامده است.

وی با بیان اینکه از این عمل برگزارکنندگان مراسم روز ملی خلیج‌فارس و نخستین جایزه ملی آن ناراحتم، گفت: اثر بنده و حتی نام بنده در لیست نهایی بود، اما در انتها معرفی نشد؛ حتی با مسوولان تماس گرفتم که مدیران برپایی پاسخ دادند شما برای روز ملی خلیج‌فارس دعوت شده‌اید، اما هیچ خبری نشد.