بعضی فیلم‌های روی پرده، مثل «من و زیبا»، صد میلیون که هیچ، پنجاه میلیون هم نفروخته‌اند

آمار رسمی فروش فیلم‌های سینماهای پایتخت برای فیلم‌هایی که طی سه هفته‌ اخیر اکران شده‌اند حکایت از فروش کمتر از ۱۰۰ میلیونی فیلم‌هایی دارد که تازه اکران شده‌اند.
به گزارش ایسنا «من مادر هستم» فریدون جیرانی که اکران آن با حواشی فراوانی همراه بود، هنوز هم به نمایشش روی پرده‌ 16 سینما ادامه می‌دهد.این فیلم توانسته است تا پایان دی‌ماه، به فروش یک میلیارد و 280 میلیون تومانی برسد و در جمع پرفروش‌ترین‌های امسال سینمای ایران قرار بگیرد.
بر اساس این آمار که تا پایان دی‌ماه توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است، «بی‌خود و بی‌جهت» عبدالرضا کاهانی دیگر فیلم تحریمی حوزه هنری هم پس از ۴۹ روز نمایش، ۶۶۳ میلیون تومان فروش داشته و به اکرانش در ۱۰ سینما ادامه می‌دهد.
«زندگی خصوصی آقا و خانم میم» هم که همزمان با «بی‌خود و بی‌جهت» روی پرده رفته بود، توانسته در این مدت به فروش 428 میلیون تومانی دست یابد. این فیلم هنوز هم در پنج سینما به اکرانش ادامه می‌دهد.
اما فیلم‌هایی که در چند هفته‌ اخیر اکران شده‌اند، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی هم که توسط حوزه هنری برای نمایش در سینماهایش تحریم شده بود تا ۲۹ دی ماه، ۸۹ میلیون تومان فروخته است و فعلا اکرانش در ۸ سینما ادامه دارد.
«من و زیبا» که شانس اکران در سینما «آزادی» را به‌دست آورد، در 13 روز اکران فقط 47 میلیون تومان فروش کرده است، اکنون 11 سینما این فیلم را نمایش می‌دهند.
«دوباره با هم» روزبه حیدری هم که توانست با مجوز سازمان سینمایی در سینما «آزادی» اکران شود، در مدت سه روز اکران ۱۴ میلیون تومان فروش داشته است. ۱۶ سینمای تهران فعلا «دوباره با هم» را نمایش می‌دهند.
«گیرنده» مهرداد غفارزاده که سال قبل توانسته بود از جشنواره فجر جوایزی را دریافت کند در 14 روز اکران تنها 57 میلیون تومان فروخته است و اکنون به اکرانش در 16 سینما ادامه می‌دهد.
فیلم‌های قبل‌تر اکران، «اختاپوس» با ۵۰۰ میلیون تومان، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» با ۳۲۹ میلیون تومان، «یک عاشقانه ساده» با ۲۱۸ میلیون تومان، «یک فراری از بگبو» با ۱۸۹ میلیون تومان، «آینه‌های روبه‌رو» با ۱۷۰ میلیون تومان، «میگرن» با ۷۹ میلیون تومان و «پنهان» با ۵۸ میلیون تومان فروش، اکران‌شان را در دی‌ماه به پایان رساندند.


واکنش صریح مسوولان حوزه هنری نسبت به فروش بالای فیلم‌های تحریمی:
سوءتفاهم بزرگی است که این فیلم‌ها‌ پرفروش است!
معاون هنری حوزه هنری در صحبت‌های خود درباره فیلم‌های تحریمی در برنامه هفت گفت: «یکی از تهیه‌کنندگانی که ما هیچ مشکلی با فیلمش نداریم به تحریم فیلم‌هایی که حوزه تحریم کرده، اعتراض کرده است. به نظر شما و بینندگان فهیم این برنامه، رفتار این آقا برای این نیست که فیلم خودش را به فهرست فیلم‌های موسوم به تحریمی بچسباند؟ چراکه ایشان همین چند روز پیش یادداشتی را با عنوان زنده باد تحریم منتشر کردند و اقدام حوزه را موجب بالاتر رفتن فروش فیلم‌ها دانستند. البته این هم که یک سوءتفاهم بزرگ است که فیلم‌هایی که روی خودشان اسم تحریمی گذاشتند، پرفروش بودند! من گمان می‌کنم همه ما باید از سرنوشت فیلم‌هایی که سعی کرده‌اند با حاشیه‌سازی برای فیلمشان مشتری جلب کنند و شکست خورده‌اند، عبرت بگیریم.»