جدال بین‌پلتفرمی بر سر  تلویزیون

در تازه‌ترین مورد از حاشیه‌های سریالی سیما، خبر بازگشت چند مجری به برنامه‌های تلویزیون،‌ توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. برخی رسانه‌ها در تحلیل این موضوع، اعلام کرده بودند که کاهش تعداد مخاطبان برنامه‌های سیما، میزان درآمدهای سازمان را از محل تبلیغات کاهش داده است.

از نظر این تحلیل‌ها، برندهای تجاری دوست دارند که تبلیغات خود را در برنامه‌های پرمخاطب با حضور چهره‌های معروف و محبوب به مردم نشان دهند و بخشی از محبوبیت چهره‌ها را به خودشان نسبت بدهند و تصویری محبوب‌تر از خود بسازند. بنابراین به نظر می‌رسد که خالی شدن تلویزیون از برنامه‌های با محبوبیت بسیار بالا، جذابیت تبلیغات تلویزیونی را کاهش داده و درآمدهایشان را هم کمتر کرده است.

اما روابط عمومی صداوسیما این تحلیل را نپذیرفته و در بخشی از یک اطلاعیه که روز گذشته منتشر کرد،‌ نوشت: «رویش و ظهور ده‌ها برنامه‌، هنرمند، مجری و بازیگر در برنامه‌های مختلف همچون حسینیه معلی، پاورقی، محفل، بگوبخند، شیوه، مکث، سیدخندان، مدرسه تلویزیونی ایران و مجموعه‌های نمایشی فاخر گواه به ثمر رسیدن جوانه‌های تحول در این مدت کوتاه است. مرجعیت رسمی سنجش مخاطبان، مرکز تحقیقات سازمان است و هر گونه گمانه‌زنی یا اطلاعات ادعایی غیردقیق درباره میزان مخاطب برنامه‌ها غیر‌قابل‌قبول و غیرمعتبر است.»

اختلاف نظر درباره تعداد مخاطبان تلویزیون در حالی است که شبکه نمایش خانگی، ‌شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی کانال‌های ماهواره‌ای، هیبت و هیمنه همیشگی صداوسیما را به چالش کشیده‌اند و گویی، تک‌سوار قدیمی دشت رسانه‌های ایران حالا در میان انبوهی از رقبای قدرتمند،‌ منعطف و محبوب، فروغ پیشین خود را تا حد زیادی از دست داده است.

 پینگ‌پنگ بین‌پلتفرمی

ماجرا از خبر بازگشت محمدرضا گلزار، رضا رشیدپور و بهمن هاشمی به برنامه‌های تلویزیونی آغاز شد. جنجال‌ها پا گرفت و حرف‌وحدیث‌ها به اوج رسید. از این سه نفر گلزار و هاشمی با برنامه‌های ترکیبی رقابت‌محور به آنتن برگشته‌اند.

هاشمی با «میدون» و گلزار با «پانتولیگ». نفر سوم اما جدی‌ترین چهره این جمع بود که اگرچه قرار بود او هم یک برنامه‌ رقابت‌محور و اصطلاحا مسابقه‌ای اجرا کند اما بازگشتش با حاشیه‌های جدی همراه شد.

اما خود حاشیه‌ها بر سر بازگشت این مجری‌ها نیز حواشی جالبی داشت. در این ماجرا کسی با نام محمدرضا شهبازی که با عنوان مجری برنامه‌های طنز تلویزیونی شناخته می‌شود، پیمان جبلی رئیس سازمان و رضا رشیدپور، مجری پیشکسوت در سه پلتفرم متفاوت به حواشی و اظهارات یکدیگر واکنش نشان دادند.

 تندترین واکنش در تلگرام

شاید پرسروصداترین واکنش به بازگشت این مجری‌ها، از سوی محمدرضا شهبازی اتفاق افتاد. ‌به گزاش عصر ایران،‌ این مجری جوان با انتشار متن و ویدئویی اعتراضی در کانال تلگرامی خود، از پایان همکاری‌اش با صداوسیما خبر داد.

 واکنش در ایکس

در ادامه پیمان جبلی در توییتی که به نظر می‌رسد پاسخ به انتقاد و انصراف شهبازی بوده، نوشت: «در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت‌پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج‌بگیر و باج‌بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاءالله.»

او همچنین در پاسخ به کامنت یکی از مخاطبانش، نوشت که برنامه شهبازی ادامه پیدا خواهد کرد.

 انصراف در اینستاگرام

اما نکته دیگر، واکنش رضا رشیدپور در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. او ابتدا صراحتا اعلام کرد که حضورش در تلویزیون را به زمانی دیگر موکول می‌کند.

این مجری تلویزیون در جدیدترین اظهارات خود درباره دلایل این اتفاق چنین نوشته است: «واقعیت آن است که در موقعیت حاضر احساس می‌کنم حضور من به جای آنکه سبب‌ساز نشاط یا امید باشد، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبی‌های غم‌انگیز خواهد شد. آفت بزرگ برای کشور عزیزمان همین حاشیه‌ها و دوقطبی‌سازی‌ها و... است. بنابراین ضمن تقدیر مجدد از مدیران گرامی به‌ویژه مدیران ارجمند شبکه سه سیما که صادقانه برای این رخداد تلاش کردند، همچنین قدردانی فراوان از همکاران بی‌نظیرم در شبکه سه و به‌ویژه مسابقه «سیم آخر»، توفیق این خدمت‌گزاری را به زمانی مناسب‌تر موکول می‌کنم.»

  موضع رسمی صداوسیما

اما در ادامه این ماجراها، روابط عمومی سازمان صداوسیما در واکنش به نقدها و مطالبی که در روزهای اخیر درباره موضوع حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملی مطرح شده، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است که: «در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی‌محوری، مجری‌محوری، تهیه‌کننده‌محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیرمنطبق با سیاست‌های رسانه ملی مردود و غیر‌قابل‌قبول است.

 رویکرد رسانه ملی در این خصوص تاکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته است.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده بود: «همه ارکان رسانه ملی با عزمی جدی و همدلانه در پی تحقق سند تحول هستند و این مهم را در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، میثاق میان خود و مردم می‌دانند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهند کرد.

 فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، تهمت‌زنی‌های ناروا و ترویج عامدانه اطلاعات غلط و بی‌پایه و شایعه‌پراکنی‌ها با اهداف و انگیزه‌های مختلف، عزم رسانه ملی و کارکنان و مدیران و برنامه‌سازان آن را در مسیر پیش رو سست نخواهد کرد.»