تابستان داغ موسیقی سنتی

آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» با هنرمندی محسن نفر هم یکی دیگر از مجموعه‌های مهمی است که در این تابستان به بازار آمد. این آلبوم در معرفی ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی آلبوم مهمی به حساب می‌آید. محسن نفر، آهنگساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه‌تار است که آثار زیادی از او منتشر شده است.

«آفتاب روشن» تازه‌ترین اثر گروه موسیقی «آن» است که چندی پیش در مکتب‌خانه میرزا عبدالله رونمایی شد. حسین علیزاده در این مراسم گفت: «آفتاب روشن» اثری صادقانه است و عشق خاصی در این آلبوم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آلبوم عشق و علاقه‌ای است که به یاد استاد محمدرضا لطفی، موسیقیدان بزرگ کشورمان، ابراز شده است. من این اثر را چندین بار گوش کردم و باید بگویم که نوازندگان گروه «آن» در این مجموعه بسیار خوب نواختند. همچنین خوش‌سلیقه بودن آهنگساز و اصیل بودن قطعات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر موسیقایی است. در‌عین‌حال که همه قطعات این آلبوم بسیار اصیل ساخته شده‌اند دارای طراوت و تازگی هم هستند.

وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی، احتمالا پرکارترین خواننده تابستان امسال است که چهار آلبوم با صدای او و آهنگسازی علیرضا علی‌حیدری و مجتبی خوش‌ضمیر منتشر شده است. «آن سوی مه» عنوان یکی از آلبوم‌های جدیدی است که با آهنگسازی علیرضا علی‌حیدری، خوانندگی وحید تاج و تنظیم پویان رمضانی در دسترس علاقه‌مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است. «ترنم خیال»، «رقص گل» و «قرار نمی‌ماند» به آهنگسازی مجتبی خوش‌ضمیر عنوان سه آلبوم دیگری است که در بازه‌های زمانی مختلف به خوانندگی وحید تاج در دسترس علاقه‌مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

آلبوم «آویشن و اندوه» هم در این روزها به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و خوانندگی حسین نورشرق منتشر شد که اثر قابل‌تاملی است. حسین نورشرق، خواننده آلبوم «آویشن و اندوه»، درباره این مجموعه گفت: در این آلبوم نوازندگان روسی حضور دارند که خوشبختانه با روند موسیقی ایرانی آشنا بودند. شرایطی که شاید به طور کامل در اختیار موسیقی ردیف دستگاهی ایران نباشد اما حس‌وحالی دارد که می‌تواند برای من و مخاطب جالب باشد.

«زنگ خاطره» با هنرمندی بابک شهرکی و کوشش سهیل سلیم‌زاده هم از تازه‌های بازار موسیقی است. موسیقی متن آثار خاطره‌سازی چون «سال‌های دور از خانه»، «خاله‌ریزه»، «از سرزمین شمالی»، «حنا دختری در مزرعه»، «آناستازیا»، «بابالنگ‌دراز»، «دختری به نام نل»، «داستان زندگی»، «بچه‌های مدرسه والت»، «جاده ابریشم» و «پوآرو» قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.