واکنش‌ها به احکام صادرشده برای بازیگران زن سینما

همچنین بر اساس حکم قضایی او باید هر هفته یک بار به مراکز رسمی مشاوره و روان‌شناسی مراجعه و نسبت به درمان بیماری روحی شخصیت ضدخانواده اقدام و در پایان دوره درمان، گواهی سلامت خود را ارائه کند. مطالعه کتاب و خلاصه‌سازی دست‌نوشت آن ظرف مهلت دو ماه حکم دیگری است که برای این بازیگر صادر شده است. او همچنین دو سال از کشور ممنوع‌الخروج شده و دو سال هم حق استفاده مستقیم یا با‌واسطه از فضای مجازی را ندارد. حکم بازیگر دیگر سینما، لیلا بلوکات، هم تقریبا مشابه حکم افسانه بایگان است؛ با این تفاوت که او به ۱۰ ماه حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان محکوم شده که ۶ ماه آن به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

احکام صادر‌شده برای بازیگران زن با واکنش رضا پورحسین، رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران، روبه‌رو شده است. او در توییتر نوشته است: جناب آقای اژه‌ای گرامی، «نظام ارجاع» به روان‌شناس و روان‌پزشک دارای روند علمی و حرفه‌ای است، تنها افراد متخصص می‌توانند افراد را به روان‌شناس و روان‌پزشک ارجاع دهند تا بیهوده به آنها برچسب نخورد. پژمان بازغی بازیگر و رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران هم نسبت به این احکام واکنش داشته است. او در مراسم اکران خصوصی یک فیلم سینمایی گفت حقوق شهروندی بازیگران محکوم‌شده باید رعایت شود. به گزارش خبر‌آنلاین، بازغی گفت: ممنوعیت داشتن یک خط تلفن، ممنوعیت داشتن اینستاگرام، دو سال ممنوع‌الکاری، ممنوع‌الخروجی و … از جزئیات این احکام است. بنده هم به عنوان رئیس انجمن بازیگران دارم با این قضیه می‌جنگم تا بلکه بتوانیم احکام را تلطیف کنیم.

او افزود: هنرمند آینه جامعه است و اگر روح او به درد بیاید، دارد بخشی از جامعه را به نمایش می‌گذارد. امیدوارم این روزها بگذرد. با اتحاد و همدلی فقط می‌توان این روزها را گذراند. ما تنها چشم امیدمان به مردم است و هنرمند نیستیم اگر مردم ما را تماشا نکنند. به گزارش انصاف‌نیوز، رضا فیاضی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، هم نوشت: «من دلیل محکومیت یک سال زندان لیلا بلوکات را درک نمی‌کنم. اما دلتان برای بچه‌های بی‌سرپرستی بسوزد که این خانم هنرمند حامی آنها بوده است. من خواهان آزادی بی‌قیدوشرط لیلا بلوکات هستم.»