آوار اعتصاب بر سر هالیوود

بر اساس آمارهای اعلام‌شده، تعداد مجوزهای فیلمبرداری برای فیلم‌های سینمایی و پروژه‌های تلویزیونی در لس‌آنجلس در هفته گذشته ۶۴‌درصد در مقایسه با آمار مشابه در سال‌۲۰۲۲ کاهش یافته‌است.  البته اعتصاب در هالیوود بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه نیست، آخرین‌باری که اعضای انجمن بازیگران سینما - فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) دست به اعتصاب زدند به ژوئن ۱۹۸۰بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌گردد و نیویورک‌تایمز در آن زمان گزارش داد که بخشی از مناقشه بین اعضا و غول‌های دنیای سرگرمی درباره سود حاصل از فروش سریال‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فیلم‌های ساخته‌شده برای تلویزیون کابلی و نوارهای ویدئویی است.

اکنون چهل و سه سال‌بعد، اعتصاب جدید که به اعتصاب فعلی نویسندگان می‌‌‌‌‌‌‌‌پیوندد بر خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌های مشابه مربوط به محتوای ساخته‌شده برای سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌های نمایش آنلاین و نگرانی‌ها در مورد هوش‌مصنوعی متمرکز است. سینماهای بریتانیا و ایالات‌متحده در حالی با این اعتصاب رو به شده‌اند که سه فیلم مهم یعنی «باربی»، «اوپنهایمر» و قسمت اول «ماموریت غیرممکن۸» پیش از این اکران خود را قطعی کرده‌اند و بخش مهمی از فعالیت بازاریابی خود را انجام داده‌اند، اما اگر اعتصاب بزرگ برای ماه‌ها ادامه داشته باشد، سالن‌‌‌‌‌‌‌‌های سینما ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند و چیزی جدید برای مخاطبان سینما باقی نماند، به‌جز برنامه‌های رئالیتی شو و پخش زنده برنامه‌های ورزشی.

بنا بر اعلام بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌ها (IMDb)، از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به «شکارچیان روح ۴»، «موفاسا: شیرشاه» و البته قسمت سوم و چهارم ابرپروژه «آواتار» به‌کارگردانی جیمز کامرون اشاره کرد. همچنین سومین قسمت از مجموعه فیلم‌های ضدقهرمانی مارول قرار بود در ماه مه‌‌۲۰۲۴ اکران شود، اما حالا اعتصاب می‌تواند اوضاع را تغییر دهد. طرفداران همچنین ممکن است مجبور باشند برای تماشای فیلم‌های موردانتظار دیگری چون دنباله «بیتل‌‌‌‌‌‌‌‌جوس» به‌کارگردانی تیم برتون و اقتباس سینمایی از نمایش موزیکال «شریر» بیشتر منتظر بمانند.  «بیتل‌‌‌‌‌‌‌‌جوس۲» که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۴ با بازی مایکل کیتون، ویونا رایدر و جنا اورتگا اکران شود، به‌تازگی فیلمبرداری خود را در ورمونت آغاز کرده بود که اعتصاب اعلام شد. همچنین انتظار می‌رود تولیدات خارج از آمریکا مانند دنباله فیلم سینمایی «گلادیاتور» با بازی پل مسکال و دنزل واشنگتن نیز تحت‌تاثیر قرار گیرند. قسمت جدید «گلادیاتور» در مراکش و مالت فیلمبرداری می‌شود و اما تعداد زیادی از عوامل آن بریتانیایی هستند.