نقاشی‌ها را بدون تایید نخرید

به گفته فلاح برخی از آثار ارائه‌شده در حراجی‌های بین‌المللی نیز جزو مجموعه گمشده فردی هستند که در سال‌های پیش از انقلاب، با معرفی خود به نام یکی از گالری‌داران مطرح آمریکا از تعداد زیادی هنرمندان بزرگ ایران کلاه‌برداری کرد و آثار آنها را با خود به آمریکا برد و هیچ‌گاه بازنگرداند. او افزود: «در وصف ابعاد مالی این کلاه‌برداری باید گفت که او از هنرمندانی چون سهراب سپهری، صادق تبریزی، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، پرویز تناولی و ... آثاری را به امانت گرفته و هیچگاه برنگرداند. با نگاهی به قیمت امروزِ آثار این هنرمندان، به اهمیت و بزرگی این کلاه‌برداری پی می‌بریم.»

نماینده هنری خانواده تبریزی با بیان اینکه آثاری که به نام صادق تبریزی در حراج‌های فوق‌الذکر عرضه می‌شوند، به هیچ عنوان مورد تایید این خانواده نیستند، می‌افزاید: «طبیعتا هر اثری که امضای هنرمند پای آن باشد، بر تعلق آن اثر به هنرمند دلالت نمی‌کند. در مورد آثاری از استاد تبریزی ‌که در این حراج‌های دست‌چندم عرضه می‌شود، بهترین کار این است که خریداران و مجموعه‌داران پیش از خرید، تاییدیه اصالت اثر را از ما بگیرند. تاکید می‌کنم آثار این مجموعه به هیچ وجه مورد تایید ما نیست؛ چون سرقتی هستند و پول آن به هنرمند داده نشده است.»

فلاح درباره دلایل عرضه آثار تقلبی و سرقتی تبریزی در حراج‌های مذکور می‌گوید: «افزایش قیمتِ آثار این هنرمند و محدود بودن این آثار در بازار، سبب شده کلاه‌برداران و جاعلان اقدام به عرضه آثار سرقتی و تقلبی در حراج‌های دست  سه و چهار کنند. این افراد البته از خارج از کشور اقدام می‌کنند و مطمئن باشند باید پاسخگوی اقدامات فریبکارانه خود باشند.» نماینده خانواده صادق تبریزی در پایان بار دیگر تاکید و ابراز امیدواری می‌کند که خریداران و مجموعه‌داران حتما پیش از خریداری آثار هنری، تاییدیه اصالت و سرقتی نبودن را از خانواده هنرمند یا خود او بگیرند.