بازی کاترین دنوو در نقش همسر رئیس‌جمهور

حالا کاترین دِنوو، بانوی بزرگ سینمای فرانسه، قرار است نقش «برنادت» را در فیلمی کمدی به همین نام که اواخر امسال اکران می‌شود، ایفا کند. در تیزر منتشرشده اخیر از این فیلم، دنوو در نقش برنادت شیراک نشان داده می‌شود که پس از پیروزی همسرش در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۹۵ درحال ورود به کاخ الیزه است. گفته می‌شود این فیلم بر اساس اتفاقات واقعی در دوران تصدی ژاک شیراک در الیزه بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ ساخته شده است. برنادت شیراک در کتابی در سال ۲۰۰۱، فاش کرد که به دلیل خیانت شوهرش به ترک همسرش فکر کرده بود، اما به‌خاطر دو دخترشان ماندگار شد و به این دلیل او زندانی برخی از سنت‌های خانوادگی بود. برنادت شیراک هم‌اکنون ۹۰ساله است.

لئا دومنک، کارگردان این فیلم، گفت این اثر رویکردی طنز دارد که البته هدفش تمسخر بانوی اول سابق نیست. پدر کارگردان، یعنی نیکلاس دومنک، تاکنون چندین کتاب درباره ژاک شیراک نوشته است. او سپتامبر ۲۰۱۹ در ۸۶سالگی درگذشت. کاترین دنوو ۷۹‌ساله، ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که فیلم‌نامه را نخوانده بوده در مورد این پروژه تردید داشته، گفت: «داستان این فیلم درباره زنی است که از قالب بیرون می‌آید و به مرور زمان قدرت و آزادی پیدا می‌کند».

این بازیگر در سال گذشته به روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز گفته بود در ایفای این نقش مساله کپی‌برداری از برنادت شیراک نبود، بلکه الهام گرفتن از او بود.  دنوو در طول دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش با برخی از بزرگ‌ترین کارگردانان اروپا چون لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو، مانوئل دی اولیویرا، رومن پولانسکی و لارس فون تریه کار کرده و نامزدی جایزه‌ اسکار در سال ۱۹۹۳،‌ بهترین بازیگر جشنواره‌ برلین در سال ۲۰۰۲ و دریافت خرس طلای افتخاری برلین در سال ۱۹۹۸،‌ دریافت نخل طلای افتخاری جشنواره‌ کن در سال ۲۰۰۵، دو جایزه‌ بازیگری از جوایز سزار فرانسه، جایزه‌ فیلم اروپا در سال ۲۰۰۲، دوربین طلای آلمان در سال ۱۹۹۳،‌ بهترین بازیگر جشنواره‌ مسکو در سال ۱۹۹۷، جایزه‌ دستاورد سینمایی جشنواره سن‌سباستین در سال ۱۹۹۵ و بهترین بازیگر جشنواره‌ ونیز در سال ۱۹۹۸ از جمله افتخارات این چهره نمادین سینمای فرانسه است.