تناقض آماری در سینمای ایران
اعداد درشت؛ گیشههای متوسط
نکته دیگر اینکه اگرچه از اواسط سال گذشته موضوع شناور شدن قیمت بلیتهای سینما مطرح شد و دست سینماها را کمی در رقابت بازتر کرد، اما میانگین قیمت بلیت نشان میدهد که شناور شدن قیمتها چندان که باید و شاید نتوانسته جذابیت اقتصادی ایجاد کند. نتیجه اینکه شمار تماشاگران سینما اگرچه ممکن است در مورد یک فیلم خاص افزایش داشته باشد اما در یک گستره سالانه و در مقایسه با سالهای گذشته، کمتر خواهد شد. بههرحال در یک هفته گذشته، چند فیلم جدید که روی پرده رفتند، با استقبال قابل توجهی روبهرو شدند. از دو روز قبل فیلمهای «ارثیه فامیلی»، «تصور»، «شهر هرت»، «عروسی مردم»، «کت چرمی»، «مصلحت» و «نگهبان شب» به چرخه اکران فیلمها اضافه شدند که در مجموع ۵۷هزار تماشاگر را به سینماها کشاندند. در مجموع فروش کل فیلمهایی که از ابتدای امسال روی پرده رفتهاند با جذب حدود پنجمیلیون و ۳۱۵هزار نفر تماشاگر، به بیش از ۲۳۴میلیارد تومان رسید.
در میان فیلمهای تازهنفس اکران، کمدی «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی با فروش حدود ۳۰هزار بلیت به رقم یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بیشترین مخاطب را داشته است. اما در کنار این فیلم، درام «کت چرمی» به عنوان یک فیلم غیرکمدی نیز توانسته در دو روز نخست اکران خود، توجههای بسیار جلب کرده و فروش نسبتا خوبی هم داشته است. این اتفاق، نویدبخش رونق بازار برای غیرکمدیهاست.
خودنمایی غیرکمدیها
«کت چرمی» در روز اول اکران توانست به رتبه پرفروشترین فیلم اجتماعی دست پیدا کند که همین جایگاه میتواند آن را به پرفروشترین فیلم غیرکمدی سال ۱۴۰۲ بدل سازد و حتی درصورت ادامه این اقبال به رتبههای بالاتری راه یابد. این فیلم در روز اول اکران بعد از دو کمدی پرفروش این روزها توانست سومین فیلم روز باشد یعنی در رتبهای پس از «فسیل» و «شهر هرت» قرار گرفت که خود اتفاق مهمی محسوب میشود. «ملاقات خصوصی» و گیشهای که تصاحب کرد هم نشان داد مخاطب سینما فقط به دنبال کمدی نیست و اتفاقا فیلمهای غیرکمدی خوشساخت را که ترکیبی از مولفههای کامل یک فیلم از فیلمنامه گرفته تا چهره، کارگردانی، جذابیت لازم و... را داراست پیگیری میکند و بابت آن هزینه خواهد کرد. توفیق «کت چرمی» در روز اول فروش نویددهنده تثبیت سینمای اجتماعی در میان علایق مخاطبان است و خط بطلانی کشید بر این نظریه که مردم صرفا برای تماشای کمدی و آثار سرگرمکننده به سینما میروند. این فیلم با روندی که آغاز کرده میتواند در لیست پرفروشهای سینمای غیرکمدی ایران تثبیت شود.
فیلمهای پرفروش گیشه
سینمای ایران این هفته در مجموع ۱۶میلیارد و ۶۷۶میلیون و ۶۵۸هزار فروش داشت که این آمار در مقایسه با هفتههای اخیر، روند نزولی داشته است. فیلم کمدی «فسیل» به تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی از ۲۴ اسفند به روی پرده سینماهای کشور رفت. «فسیل» این هفته با فروش ۲۲۳هزار بلیت به ارزش ۹میلیارد و ۱۷۷میلیون تومان همچنان در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفته است. «آهنگ دونفره» کاری از آرزو ارزانش است که با فروش ۴۱هزار بلیت به ارزش یکمیلیارد و ۶۸۱میلیون تومان در رتبه دوم جدول فروش قرار گرفته است. فیلم سینمایی «سه کام حبس» درامی اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیهکنندگی ساسان سالور است که با فروش ۲۹هزار قطعه بلیت به ارزش یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان توانست در رتبه چهارم جدول فروش سینماها قرار گیرد.
پرفروشهای تازهوارد
بر اساس آمار ثبتشده تا ظهر جمعه ۱۹خردادماه در سامانه مدیریت و فروش اکران سینماها (سمفا)، میزان فروش و تعداد مخاطبان فیلمهایی که به تازگی اکران شدهاند، مجموعا ۵۷هزار نفر برای تماشای هفت فیلم جدید روی پرده بلیت خریدهاند. از این رقم، ۳۰هزار و ۶۷۰ نفر بلیت فیلم سینمایی کمدی «شهر هرت» را خریدهاند. بنابراین گیشه این فیلم در دو روز نخست اکران، یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بوده است. پس از این فیلم، درام کت چرمی قرار دارد که با جلب نظر ۹هزار و ۷۵۰ نفر توانسته بیش از ۵۶۰میلیون تومان درآمد داشته باشد. همچنین دو فیلم عروسی مردم و مصلحت نیز هر یک با فروش به ترتیب ۶هزار و ۷۸۰ بلیت و ۶هزار و ۶۶۰ بلیت توانستهاند شانه به شانه هم سهمی نسبتا مساوی از بازار داشته باشند. عروسی مردم ۳۵۱میلیون تومان فروش داشته و مصلحت هم ۳۳۵میلیون تومان. دو فیلم دیگر این فهرست، یعنی تصور و نگهبان شب هم توفیق چندانی در بازار نداشتند. تصور با یک هزار و ۷۴۰ مخاطب تنها صدمیلیون تومان فروش داشته و نگهبان شب هم با ۱۵۰۰ تماشاگر ۸۵میلیون تومان. فیلم سینمایی «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی تنها ۵۴ نفر تماشاگر را به سینماها کشانده که در مجموع، سهمیلیون تومان فروش عایدش شده است.