نخل طلا در دستان مایکل داگلاس

مراسم امسال را کیارا ماسترویانی، بازیگر و دختر کاترین دونو و مارچلو ماسترویانی که با خواندن آهنگی به زبان ایتالیایی وارد سالن شد، آغاز کرد.

نمایش فیلم «ژان دوباری» از نکات شایان توجه روز اول جشنواره به شمار می‌رود؛ فیلمی که با تشویق ۷دقیقه‌ای ایستاده تماشاچیان همراه شد. پیش از آن جانی دپ در فرش قرمز جشنواره حضور یافت و اقبالی که از او به عمل آمد نشان داد فرانسوی‌ها هنوز شیفته‌اش هستند.

دپ با استقبال هزاران هوادار حامی روبه‌رو شد و ۵ دقیقه کامل پیش از رفتن روی فرش قرمز بیرون مراسم به استقبال آنها پاسخ گفت و به آنها امضا داد.

این بازیگر که دوران پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته، توانست با حضور در فیلم «ژان دوباری» در نقش شاه لویی پانزدهم بار دیگر به صحنه‌های بین‌المللی بازگردد. او در سالن نمایش با تشویق ایستاده مردم روبه‌رو شد و به‌سختی توانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. مایوین کارگردان و بازیگر فیلم نیز در حالی که برای مدت کوتاهی میکروفن را گرفته بود، اشک ریخت و از تهیه‌کننده‌اش تشکر کرد و گفت تامین مالی این فیلم دشوار بود … من می‌خواهم این لحظه را با تمام تیمم به اشتراک بگذارم.در «ژان دو باری» مایوین در نقش ژان ووبرنیه، زنی از طبقه کارگر در قرن هجدهم ظاهر شده که از طبقه‌های اجتماعی بالا می‌رود و به محبوب شاه لویی پانزدهم بدل می‌شود. این فیلم پس از پایان نبرد قانونی دپ در سال ۲۰۲۲ علیه همسر سابقش امبر هرد ساخته شد و گرچه هیات منصفه به نفع دپ رای داد اما در طول دادگاه با اتهام سوء‌رفتار روبه‌رو بود و به همین دلیل هنوز در حاشیه هالیوود باقی مانده است.

جزئیات افتتاحیه

تیری فرمو، مدیر جشنواره، در کنفرانس مطبوعاتی شب پیش از افتتاحیه گفته بود: راستش را بگویم، من در زندگی‌ام فقط یک قانون دارم؛ آزادی فکر و آزادی بیان و عمل در چارچوب قانونی. اگر جانی دپ از بازی در فیلمی منع می‌شد، یا فیلم توقیف می‌شد ما اینجا در مورد آن صحبت نمی‌کردیم … اگر یک نفر در این دنیا باشد که کمترین علاقه‌ای به این محاکمه بسیار رسانه‌ای‌شده نداشت، آن من هستم. من همچنان به جانی دپ به عنوان یک بازیگر اهمیت می‌دهم.

این در حالی است که کارگردان فیلم هم شب قبل از افتتاحیه اعتراف کرد در یک رستوران با یک روزنامه‌نگار فرانسوی درگیری داشته و به او آب‌دهان ریخته است. وی اکنون به دلیل این حادثه با شکایت روزنامه‌نگار روبه‌روست.

البته مراسم مجلل و پر‌زرق‌و‌برق افتتاحیه جشنواره کن کاملا در تضاد با آشفتگی ناشی از اعتصابات کارگری است که صنعت سرگرمی فرانسه را به هم ریخته؛ اعتصاباتی که حتی خاموشی برق این فستیوال بزرگ را تهدید می‌کرد.