تصویر آینده پول

جان تیلو استاد برجسته اقتصاد دانشگاه استنفورد در تمجید این کتاب گفته است: «پراساد با درک کم‌نظیر خود از تحولات حوزه فناوری‌های دیجیتال، و اثر آن بر بازارهای پولی و مالی،‌ در این کتاب توانسته است آینده پول و نظام‌های مالی دنیا را به تصویر کشیده و راهکارهای نوینی را پیش پای فعالان این عرصه به ویژه سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران، مدیران بانک‌های مرکزی و دولت‌ها بگذارد. این کتاب یک اثر بسیار جامع و پژوهشی دقیق و سرشار از مثال‌های ارزشمند و قابل‌ درک است.» متن ساده این کتاب می‌تواند طیف متنوعی از علاقه‌مندان به حوزه‌های اقتصادی،‌ تجاری،‌ پولی و مالی را به خود جذب کند.  بسترسازی، تاختن به سوی آینده، پول و امور مالی، نوآوری‌ها، جنون ارز رمزنگاری‌شده، تبعات برای نظام پولی بین‌المللی و شاید آینده‌ای باشکوه در انتشار باشد، از جمله فصل‌های این کتاب هستند.

در معرفی این اثر که بهترین کتاب اقتصادی و تجاری به انتخاب مجله معتبر اکونومیست و همچنین مجله فایننشال تایمز در سال ۲۰۲۱ بوده، آمده است: «اقتضای دنیای دیجیتال و فناوری‌های نوین اقتصاد دنیا را به سمت ارزهای دیجیتال سوق داده است. رمزارزها را به گونه‌ای می‌توان ثمره عصر مدرن و اقتضائات تازه دنیای اقتصاد دانست. رمزارزها در واقع پول‌های الکترونیکی هستند که طبق الگوریتم‌های پیچیده‌ای رمزنگاری شده‌اند و آرام‌آرام دارند جای خود را در مناسبات تجاری جهان باز می‌کنند. این عرصه جدید مشتاقان و پیگیران بسیاری دارد که این کتاب تلاش کرده به شکل کاملی پاسخ سوالات و ابهامات مخاطبان عمومی را بدهد. اسوار پراساد اقتصاددان برجسته و استاد تجارت بین‌الملل در کتاب «آینده پول» به آینده واحدهای پولی و مالی در دنیای فناوری‌های نوین پرداخته و چالش‌های پیش روی ارزهای دیجیتال را بررسی کرده است. کتاب «آینده پول» از نخستین کتاب‌هایی است که در حوزه به‌روز ارزهای دیجیتال در کشور به چاپ می‌رسد. در این کتاب نقد و تحلیل یک استاد مسلط اقتصادی را در مورد تمام جوانب رمزارزها و آینده اقتصادی جهان مطالعه خواهید کرد.»

در بخشی از این کتاب آمده است: «میان فساد و وجه نقد ارتباط عمیقی وجود دارد. گذار از وجه نقد به ارز دیجیتال بانک مرکزی باعث می‌شود هر تراکنش قابل‌ردیابی، شفاف‌تر و تحت موشکافی قرار گیرد. بدون تردید، نمی‌توان صرفا با افزودن این ویژگی به تراکنش‌ها رشوه‌خواری و فساد را کنترل کرد. فعالیت‌های فاسد تا زمانی انجام می‌شوند که مزایای آنها از هزینه‌های آنها بیشتر باشد و این امر به نوبه خود به احتمال و مجازات دستگیری مانند از دست دادن شغل یا حتی حبس بستگی دارد. با این حال، اگر صرفا امکان پرداخت دیجیتال وجود داشته باشد، باعث می‌شود مقامات فاسد حداقل در کشورهایی که در ظاهر دارای حاکمیت قانون هستند درباره پذیرش پرداخت غیرقانونی تجدیدنظر کنند. اگر بتوان رشوه را تنها به شکلی پرداخت کرد که بتوان آن را مستند ساخت و به مقامات درستکار گزارش داد، توازن قدرت میان مقامات دولتی و عموم مردم تا حدی هموار خواهد شد. این امر مردم را تشویق می‌کند تا در وهله اول در مقابل تقاضای رشوه مقاومت کنند؛ بنابراین ارز دیجیتال بانک مرکزی از لحاظ جلوگیری از فسادهای جزئی و حتی بعضی از فسادهای کلان مزایایی دارد.»

کتاب «آینده پول» در ۵۶۶ صفحه و به قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات ایران منتشر شده است.