کنسرت در شهرهای ممنوعه

نخستین بارقه‌های امید را حجت اشرف‌زاده با برگزاری کنسرت در خراسان رضوی روشن کرد. این خواننده در روزهای واپسین سال گذشته در زادگاهش شهر نیشابور روی صحنه رفت و کنسرت داد تا رسانه‌ها از لغو محدودیت‌ها خبر بدهند. حالا امسال هم قرار است جشنواره موسیقی با حضور خوانندگان داخلی و خارجی در شهر مشهد برگزار شود. اتفاقی که اگر صادق باشیم کمتر کسی باورش می‌کرد.

ماجرای محدودیت ها

محدودیت‌های برگزاری کنسرت در مشهد گویا مانند یک قطعه از دومینویی عمل کرد که به دنبال خود، ممنوعیت برگزاری کنسرت در برخی دیگر از شهرها را هم به دنبال داشت. گفته می‌شد پس از مشهد شهرهای قم، یزد و ‌شیراز هم قرار است برگزاری کنسرت‌ها را محدود یا ممنوع کنند.

حرمت دینی بقاع و بارگاه‌های متبرکه و لزوم احترام به ساحت این بزرگان، مهم‌ترین علت اعمال محدودیت‌ها اعلام شد. با این حال منتقدان و مخالفان این تصمیم معتقد بودند که برگزاری کنسرت به معنای بی‌احترامی به ساحت دینی و مذهبی شهرها نیست و نباید چنین موضوعی را مطرح کرد. به هر روی تلاش برای برگزاری کنسرت‌ها ادامه پیدا کرد و در سال جدید هم گویا محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده است. حالا نه فقط در مشهد، بلکه در شهر یزد هم که همیشه با مخالفت‌هایی در برگزاری کنسرت روبه‌رو بود،‌ قرار است کنسرت برگزار شود.

برگزاری کنسرت‌ها

 با وجود مخالفت‌هایی که همواره برای برگزاری کنسرت در یزد وجود داشته است که در همین نوروز اخیر هم نمود یافت، «پرواز همای» که خود اخیرا با حواشی رو‌به‌رو بوده است، جمعه هشتم اردیبهشت در سالن تربیت معلم این شهر در دو سانس ۱۹:۳۰ و ۲۲:۳۰ به روی صحنه می‌رود. به نظر می‌رسد که پس از استان خراسان رضوی این بار نوبت به یزد رسیده باشد؛ چرا که چندی پیش حجت اشرف‌زاده توانست در زادگاه خود «نیشابور» به روی صحنه برود و در کنار آن قرار است در خود مشهد نیز همزمان با عید سعید فطر جشنواره «امت ماه» برگزار شود. قرار است در جشنواره بین‌المللی به نام «امت ماه» که از ۲۹ فروردین تا

۹ اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود، خواننده‌های داخلی و خارجی به روی صحنه بروند که خود این امر می‌تواند مهر تاییدی بر رفع ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد باشد. البته که با برگزاری کنسرت در نیشابور انتظار می‌رفت مشهد هم در ادامه با جریان رفع ممنوعیت برگزاری کنسرت همراه شود. اکنون باید دید با این اقدامات در جهت رفع تابوی برگزاری کنسرت در برخی از شهرها، تا چه حد از برخورد‌های منطقه‌ای در برگزاری کنسرت‌ها کاسته می‌شود.به هر جهت با پایان یافتن ایام ماه مبارک رمضان و وقفه چندروزه‌ای که در برگزاری کنسرت‌ها به علت فرا رسیدن شب‌های قدر و عزاداری حضرت علی(ع) رخ داد، کنسرت‌ها باری دیگر به روی صحنه‌ها برمی‌گردند.

کنسرت‌های موسیقی که عمدتا طی ایام ماه رمضان به طور کلی متوقف می‌شدند، امسال با وعده‌ای که وزیر فرهنگ داد، تا چند روز مانده به شب‌های قدر همچنان برقرار بودند.حال که ایام ماه مبارک رمضان به پایان رسیده است، به نظر می‌رسد کنسرت‌های موسیقی بنا بر مصادف بودن با ایام تعطیلات عید فطر، بیشتر از تهران در شهرستان‌ها برگزار می‌شوند.