سال نکوی سینما با اکران بهار

اکران تازه‌نفس‌ها

از آخر همین هفته و همزمان با عید فطر، سینماها پوست‌اندازی می‌کنند و فیلم‌های تازه‌نفسی به میدان می‌آیند تا شاید رونق بازار را حفظ کنند. فیلم نفسگیر «دسته دختران»، تازه‌ترین ساخته منیر قیدی با روایتی زنانه از جنگ، از امیدهای فروش خوب در اکران عید فطر است. نیکی کریمی، ‌فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران اصلی این فیلم هستند که به نظر می‌رسد در جلب نظر تماشاگران موفق باشند. همچنین فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و با بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده از دیگر امیدهای رونق بازار سینما در روزهای آینده است. افزون بر این، دو فیلم کمتر‌شناخته‌شده هم از روز چهارشنبه روی پرده می‌روند؛ «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش و «باباسیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان!

اما شاید مهم‌ترین فیلم اکران فطر که از دیروز یعنی پنج روز زودتر از دیگر فیلم‌ها اکران شد، «جنگ جهانی سوم» باشد. فیلمی پرتحسین و پرحاشیه! ساخته جدید هومن سیدی که چند روز قبل از اکران رسمی‌اش، از بازار قاچاق سردرآورد و کانال‌های تلگرامی و برخی سایت‌های اینترنتی نسخه‌ای باکیفیت از آن را به صورت رایگان توزیع کردند. این فیلم احتمالا پرفروش‌ترین فیلم اکران فطر خواهد بود. فیلمی با بازی محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی و مرتضی خانجانی و ... که حالا قرار است در دوره بلیت‌‌های هزار تومانی سینماها، با نسخه قاچاق اما رایگان خودش رقابت کند.

جزئیات فروش امیدبخش

در حال حاضر ۴ فیلم از اکران نوروزی با نام‌های «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ژانر دفاع مقدس، «فسیل» به کارگردانی کریم امینی در ژانر کمدی، «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی در ژانر کمدی و «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی در ژانر درام برای کودکان و نوجوانان، روی پرده سینماهاست که در یک هفته گذشته، یعنی از ۱۱ تا ۱۸ فروردین، در مجموع ۲۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشتند و این رقم در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، یعنی ۱۹ تا ۲۵ فروردین، به ۸میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش رسید. از میان این آمار فروش، بیش‌ترین رقم برای فیلم سینمایی «فسیل» با فروش ۷میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی بود که افت فروش را تجربه کرد، در صورتی که این رقم در دو هفته پیش ۲۱میلیارد تومان با ۴۶۶هزار مخاطب بود.

داستان «فسیل» روایت سه فرد با بازی بهرام افشاری، خواننده پیش از انقلاب با نام اسی عمویی، هادی کاظمی و ایمان صفاست که پیش از انقلاب خواننده، نوازنده و ترانه‌سرا هستند که در میان موسیقی‌هایشان به داس و چکش اشاره می‌کنند. در این بین با انقلاب و اتفاقات بعد از آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و هر یک بعد از انقلاب یک مسیر را در پیش می‌گیرند. در گام بعدی فیلم سینمایی «غریب» است که در جایگاه دوم گیشه قرار دارد و این هفته ۶۰۰میلیون تومان فروش داشت. این در شرایطی است که دو هفته پیش فروش ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی را با ۶۲هزار مخاطب، برای خود ثبت کرد.

«غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره چهل و یکم فجر بود که مقطعی از زندگی شهید‌محمد بروجردی را روایت می‌کرد. خلاصه داستان «غریب» این است که در سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلافات گروه‌های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و... شهید محمد بروجردی به همراه اندکی از همرزمانش، برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور شد. اوضاع نابسامان و اوج‌گیری دسته‌بندی‌ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده‌تر کرد. تنها یک جرقه برای انفجار کافی بود ... .

جایگاه‌های‌ سوم و چهارم هم به دو فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» تعلق دارد که به ترتیب ۵۰۰میلیون و ۵میلیون تومان فروش داشتند.

مجموع فروش سینما چقدر است؟

آمار کامل فروش سینماهای ایران تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ این‌گونه است: فیلم سینمایی «فسیل» در این ۲۷ روزی که روی پرده سینماها رفته توانسته ۵/۵۳میلیارد تومان فروش را برای خود ثبت کند. فیلم «بخارست» در ۱۴۷ روز اکرانی که داشته ۵۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان فروش را تجربه کرد. فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» هم در این سه ماه و یک هفته‌ای که اکران شده ۲۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش را تجربه کرد. فیلم سینمایی «لوپتو» هم در ۱۶۰ روز ۲۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروش داشت. دیگر فیلم‌ها هم عبارتند از «چپ راست» که ۱۳۰ روز روی پرده سینما بوده و در مجموع ۱۳میلیارد و ۲۳۰میلیون تومان فروش داشته و «خط استوا» در ۴۸ روز ۸میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان، «جزیره فضایی» بعد از ۱۱۲ روز اکران ۵میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان، «غریب» ۵میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان در ۲۷ روز و «عروس خیابان فرشته» ۴میلیارد تومان فروش داشته‌اند.