پاتک سینما به قاچاق  فیلم‌های اکران نشده

در همین رابطه محمد احمدی، عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان و دبیر کارگروه قاچاق فیلم، در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین در پاسخ به این سوال که نسخه اصلی فیلم‌ها در دست عده‌ای معدود و سازمان سینمایی قرار می‌گیرد و با این شرایط چگونه قاچاق می‌شوند گفته است: «من دلیلی برای آن ندارم و دلیل لو رفتن آن غیرمنطقی است و همین باعث می‌شود که ما هم بپرسیم شما چه کار می‌کنید که نسخه اصلی فیلم لو می‌رود یا نسخه اصلی فیلم دست چه کسی می‌رود که به این راحتی لو می‌رود. به نظر من بهترین کار این است که وقتی تهیه‌کننده نسخه فیلم را به کسی می‌دهد یک نشانه‌ای در لابراتوار روی آن بگذارد تا مشخص شود این فیلم از کجا درز پیدا کرده است و بعد از آن بتواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد، این یک راه است؛ اما از آنجایی که ما جزو قانون کپی‌رایت نیستیم، در یک مجموعه گسترده‌تر نمی‌توانیم پیگیر این ماجرا باشیم.»

دبیر کارگروه قاچاق فیلم در ادامه مصاحبه‌اش گفته است: «متولی این ماجرا باید وزارت ارشاد باشد؛ اما خیلی فعال و تاثیرگذار نبودند. در یک بازه‌ای توانستند با همکاری پلیس یک بخش از ماجرای قاچاق فیلم را کنترل کنند، اما در حال حاضر به خاطر گستردگی ارائه فیلم‌ها و در فرمت‌هایی که وجود دارد قاچاق فیلم به‌راحتی انجام می‌شود. در فضای مجازی وقتی نسخه دیجیتال فیلم‌ها با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد این اتفاق رخ می‌دهد، از طرفی هم بحث فرهنگ‌سازی است. بسیاری از مردم ما واقعا نمی‌دانند که تماشای فیلم قاچاق کار اشتباهی است و یک نوع دزدی است.»

«جنگ جهانی سوم» در شرایطی قاچاق شد که بسیاری انتظار داشتند این اثر به عنوان یکی از فیلم‌های اکران عید فطر انتخاب شود. در واقع بعد از استقبال مردم از فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی خیلی‌ها انتظار داشتند «جنگ جهانی سوم» در لیست اکران عید فطر قرار بگیرد. اما ابتدا این اتفاق نیفتاد و پس از انتشار نسخه قاچاق این فیلم دوباره در لیست اکران عید فطر قرار گرفت. طبیعی است که نسخه قاچاق این فیلم فروش آن در سینماها را با کاهشی جدی روبه‌رو خواهد کرد. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «تجربه نشان داده که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد نسبت به قاچاق فیلم‌ها موضعی منفعلانه دارند. نه مقصر شناخته می‌شود، نه کسی تنبیه می‌شود و نه عزمی برای جلوگیری از این روند وجود دارد.

البته این موضوع مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و شاهد انتشار غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در دولت قبلی نیز بوده‌ایم. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که چرا بسیاری از فیلم‌هایی که مدت‌هاست از ساخت آنها گذشته و هنوز در صف اکران قرار دارند، تعیین‌تکلیف نمی‌شوند و به پرده سینماها نمی‌رسند؟ همین تعلیق در اکران فیلم‌ها روی پرده سینما، فرصت را برای سودجویان فراهم می‌کند که با هدف تامین دلایل مختلف مدنظر خود فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر کرده و میلیاردها سرمایه فرهنگی را به‌راحتی بسوزانند. بنابراین به نظر می‌رسد که سازمان سینمایی و شورای اکران باید نسبت به تعیین‌تکلیف سریع فیلم‌های اکران‌نشده اقدام کنند.»هومن سیدی کارگردان فیلم «جنگ جهانی سوم» هم در آستانه اکران این فیلم از مردم خواست تا فیلمش را در سینماها ببینند.

«جنگ جهانی سوم» از امروز شنبه روی پرده سینماها می‌رود. این فیلم با سرمایه‌گذاری نماوا و نماآگهی تولید شده و برای اولین بار یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی و مهم وارد شده است. اکران این فیلم در جشنواره‌های خارجی با موفقیت قابل‌توجهی روبه‌رو شده است.