«کلاه قرمزی و بچه ننه» در 9 سینما 42 میلیون تومان فروخت
فیلم‌های اکران عید فطر سرانجام بدون سینماهای حوزه هنری و شهرداری نمایش خود را آغاز کردند و همچنان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش تاکید دارند که بر مواضع‌شان پایدار هستند.

به گزارش ایسنا، در حالی که چهارشنبه 25 مرداد ماه آغاز نمایش سه فیلم «ضدگلوله»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «بی‌خداحافظی» بود این سه فیلم به دلیل چالش میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش اکران نشدند؛ اما روز پنج‌شنبه اکران خود را در سینماهای به غیر از حوزه هنری و شهرداری آغاز کردند.
با این شرایط فیلم‌های اکران عید فطر سینماهای کمتری در اختیار دارند؛ چون تعداد سینماهای حوزه هنری و شهرداری قابل توجه است. مثلا «کلاه قرمزی و بچه ننه» در روز پنج‌شنبه و اولین روز اکرانش فقط ۹ سینما را در تهران در اختیار داشت.
با توجه به گستردگی تبلیغات این فیلم‌ها در شهر، این تعداد محدود سینما، مخاطب را قطعا سرگردان خواهد کرد که برای فیلم مورد علاقه‌اش باید به کدام سینما مراجعه کند.
اما منبتی مدیر موسسه تصویر شهر همچنان تاکید دارد که تا تکلیف سینما «آزادی» معلوم نشود و به آن فیلم ندهند، هیچ کدام از فیلم‌های عید فطر را اکران نمی‌کند.
از سوی دیگر حبیب کاوش معتقد است: «اکنون تنها چند نفر که منافعشان در شهرداری یا حوزه هنری درگیر است، در مقابل مواضع قانونی شورای صنفی نمایش ایستاده‌اند؛ اما ما سینماگران مستقل که با بودجه شخصی و عرق جبین فیلم می‌سازیم در مقابل آنها و هر سازمانی که بخواهد زور بگوید، می‌ایستیم.»
سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره انتقادهای مطرح پیرامون وضعیت فعلی اکران گفت:«موضع‌گیری افرادی مانند آقای منبتی یا دیگران شبیه موضع‌گیری‌هایی حواشی اکران نوروزی است.


در اکران عید نوروز به‌رغم آنکه حوزه هنری و شهرداری خودشان اصرار به سرگروهی برخی فیلم‌ها را داشتند؛ اما در ادامه با بهانه‌تراشی، فیلم‌ها را پایین کشیدند و وقتی شورای صنفی نمایش بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرد همین آقایان بودند که گفتند هتاکی شده و سعی کردند علت را فراموش کرده و تنها به معلول توجه کنند.»
کاوش خاطرنشان کرد: «اکنون هم همان افرادی که منافع‌شان با حوزه هنری و شهرداری است و در یک جا تعریف می‌شود، حرف‌های آقای هاشمی را بهانه کرده‌اند تا علت که همانا اقدامات فراقانونی حوزه و شهرداری از عید امسال است را نادیده بگیرند.»
سخنگوی شورای صنفی نمایش با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده توسط برخی از منتقدان گفت: «مگر ما به خواسته وزیر ارشاد حواله فیلم‌ها را برای سینماهای حوزه هنری صادر نکردیم و کنار نایستادیم؟ اما آیا حوزه هنری هم به سخنان وزیر تمکین کرد؟ الان به حوزه و شهرداری دوباره فشار آمده و به سمت ارشاد رفته‌اند.»
در ساعات پایانی شب 25 مرداد ماه نیز سازمان توسعه سینمایی که در چند روز اخیر موضع‌اش را درباره‌ وضعیت اخیر اکران اعلام نکرده بود، صراحتا اعلام کرد:« حوزه هنری بر حق قانونی خود در اکران فیلم‌هایی که با صاحبان آنها قرارداد دارد، مصر است.»
سازمان توسعه سینمایی سوره در یادداشتی با اعلام مواضع خود نسبت به شرایط اکران افزود:«سازمان سینمایی سوره علاقه‌مند به اکران بی قید و شرط فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی‌خداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعه‌های این دو سینما در تهران و شهرستان‌ها است، همانند سال‌های گذشته این سازمان طبق مقررات به تعهداتی که در قبال فیلم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها دارد پایبند است و استفاده از ظرفیت‎های سینماهای حوزه هنری برای رونق دادن به مجموعه سینمای ایران را از وظایف خود می‌داند. اما شورای صنفی مصر است تا حقوق مسلم این سازمان و خواسته صاحبان فیلم ها را زیر پا بگذارد.
با اعلام و تاکید حوزه هنری، شهرداری و شورای صنفی نمایش بر مواضع‌شان حال باید منتظر ماند که این چالش که از عید نوروز آغاز شده، سرانجام به پایان می‌رسد یا همچنان سینمای ایران قربانی می‌شود و مخاطب هر روز سرگردان تر!
اولین آمار فروش فیلم‌های اکران عید فطر
«کلاه قرمزی و بچه ننه» در روز اول اکرانش در 9 سینما 42 میلیون تومان فروخت.
علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: اکران فیلم از پنج‌شنبه در سینماهای اریکه، فرهنگ، قدس، شکوفه،زندگی، ماندانا، جوان، عصر جدید و فلسطین آغاز شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است.
وی از اضافه‌ شدن سینما‌های جی، ناهید، پارس، کارون و موزه سینما از فردا شنبه خبر داد. سرتیپی هم‌چنین با اشاره به فروش دو فیلم «ضدگلوله» و «بی‌خداحافظی» در روز اول اکرانشان گفت: «ضدگلوله» در 18 سینما نزدیک به پنج میلیون فروش داشته و «بی‌خداحافظی» در 19 سینما، 9 میلیون تومان فروخته است. مدیرعامل فیلمیران از ادامه اکران «خوابم می‌آد» خبر داد و گفت:این فیلم نیز که اکرانش در 17 سینما ادامه دارد، فروش تهرانش به مرز دو میلیارد تومان رسیده و در شهرستان‌ها نیز نزدیک به یک میلیارد تومان فروش داشته است.
وی پیش‌بینی کرد: با پایان ماه مبارک رمضان وضعیت فروش فیلم‌ها بسیار بهتر خواهد شد.