استارت خوب سینما در سال 1402

قصه این است که با شیوع کرونا، فروش سینماها سقوط کرد. ستاد ملی کرونا پروتکل‌‎های سفت‌و‌سختی برای بازارهای هنری وضع کرد و به همین خاطر از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان سال۱۴۰۰ سینماها یا کامل بسته بودند یا تق‌و‌‌لق. خلاصه اینکه ترس ابتلا به کرونا در محیط سربسته و شلوغ داخل سالن‌ها به جان مردم افتاد تا عادت فیلم دیدن در سینماها بیش از پیش از سر مردم بیفتد. گران شدن قیمت بلیت سینماها در سال ۹۸ یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش سینما رفتن مردم بود و کرونا هم که آمد کار به اتمام رفت. بر همین اساس از سال ۹۹ به این سو، بازار سینماها تا حد بسیار قابل توجهی از رونق افتاد و پایان کرونا و رفع پروتکل‌های بهداشتی هم نتوانست آب رفته را به جو بازگرداند.

فروش ۳۰۰میلیارد تومانی سال ۱۳۹۸ با بلیت ۱۲هزار تومانی، به فروش ۱۵۸میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ رسید، آن هم با بلیتی که بیشتر از دو برابر گران شده بود، یعنی ۲۵هزار تومان. سال گذشته، یعنی سال ۱۴۰۱ هم فروش سینماها با بلیت ۴۰هزار تومانی به فروش ۴۱۵میلیارد تومانی رسید، در حالی که فروش پارسال باید به آستانه ۱۵۰۰میلیارد تومان می‌رسید. به هر حال کاهش استقبال از سینما، نگرانی بسیاری برای صاحبان فیلم‌ها ایجاد کرد. خیلی‌ها معطل ماندند تا بازار رونق بگیرد بعد فیلمشان را به اکران بسپارند و برخی نیز بازگشت حداقلی سرمایه‌شان را در روزگار سرازیری ارزش پول ملی انتخاب کردند. در این میان کمدی‌ها مثل همیشه حضور موفق‌تری در بازار داشتند. این اوضاع به این شکل ادامه پیدا کرد تا اکران نوروزی به داد دخل سینما رسید.

قصه نوروز

چهار فیلم جدید امسال که از ۲۵ اسفند اکران خود را آغاز کردند، تا روز گذشته ۱۳ فروردین که آخرین روز تعطیلات بود، ۴۳میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان فروش کردند و ۸۶۸هزار و ۱۱۳ نفر را به سمت سالن‌های سینما کشاندند. در این میان «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با ۳۶میلیارد تومان بیشترین فروش را به دست آورد. بعد از آن «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان دومین فیلم جدول فروش فیلم‌های نوروزی بود. سومین فیلم هم «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی است که ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان فروخت و در نهایت «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی در ژانر کودک و نوجوان ۲۰ میلیون تومان فروش کرد.

اما در کنار فیلم‌های نوروزی ۹ فیلم از سال گذشته نیز به اکران خود ادامه دادند که شامل فیلم‌هایی چون بخارست، ملاقات خصوصی، خط استوا، لوپتو و... بودند. این فیلم‌ها نیز از ۲۵ اسفند که تاریخ آغاز اکران‌های نوروزی بود تا روز قبل، ۱۷میلیارد فروش کردند و ۳۵۰هزار و ۷۹۷ نفر مخاطب آنها بودند. از میان این فیلم‌ها «بخارست» پرفروش‌ترین فیلم بود که ۶میلیارد تومان فروش کرد. بعد از آن ملاقات خصوصی تقریبا ۵میلیارد تومان و در جایگاه سوم خط استوا ۳میلیارد تومان فروش کردند. بنابراین جمع فروش اکران‌ نوروزی کمی بیشتر از ۶۰میلیارد تومان و تعداد کل مخاطبین سینمای کشور نیز، ۱میلیون و ۲۱۸هزار و ۹۱۰ نفر بوده است.

اما نگاهی به فیلم‌های نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که ۸۷۱هزار و ۳۲۸ نفر به سینماها رفته بودند و سینماها ۳۳میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان فروش داشتند. سال قبل ۸ فیلم از اکران سال گذشته آن (۱۴۰۰) به نمایش خود تا ۱۴ فروردین ادامه دادند که شامل فیلم‌هایی چون مستطیل قرمز، مورچه‌خوار و عنکبوت بودند که کل آنها ۱میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان فروش کردند و ۳۰هزار و ۷۷۸ نفر را به سینماها کشاندند. بنابراین جمع کل فروش فیلم‌های نوروزی سال گذشته ۳۴میلیارد و ۴۶۴میلیون تومان و جمع کل تعداد مخاطبین آنها ۹۰۲هزار و ۱۰۶ نفر بوده است.

بنابراین تعداد مخاطبین و فروش اکران نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد تعداد مخاطبین فیلم‌های نوروزی امسال (بیش از یک‌میلیون و ۲۱۸ هزار نفر) از سال گذشته (۹۰۰ هزار نفر) ۳۱۶ هزار و ۸۰۴ نفر بیشتر است که چیزی معادل ۲۵درصد است. البته در موضوع فروش فیلم‌ها تنها این افزایش مخاطبین اثرگذار نبوده بلکه افزایش قیمت بلیت‌ها نیز اثر داشته است. در هر حال ۲۵میلیارد و ۵۳۶میلیون تومان سینماهای کشور نسبت به سال گذشته فروش بیشتری داشتند.

از نظر گونه یا ژانر، سال گذشته فیلم کمدی سگ‌بند بیشترین فروش را داشت و امسال نیز فسیل در همین ژانر بیشترین فروش را به دست آورده است. البته سال گذشته در کنار سگ‌بند، فیلم دفاع مقدسی موقعیت مهدی، اکشن روز صفر، پلیسی مرد بازنده، کمدی شادروان، کودک و نوجوان گل‌به‌خودی و اجتماعی قدغن در حال اکران بودند و تنوع ژانری بیشتری را ملاحظه می‌کردیم. اما در اکران نوروزی امسال جدا از اینکه تنها ۴ فیلم در سینماها اکران شدند، این رنگارنگی را ملاحظه نکردیم هرچند که فروش بیشتری را شاهد بودیم. بنابراین می‌توان این استنباط را داشت که حتی در حالتی که تعداد و تنوع فیلم‌ها کم باشد، باز هم ژانر کمدی می‌تواند چرخ سینماها را بچرخاند.