مجادلات غیرسینمایی بازهم قربانی گرفت

نمایی از فیلم «بی خداحافظی»

اکران «کلاه قرمزی و بچه ننه» همزمان با عید فطر می‌توانست نویدبخش موقعیتی ناب برای برون رفت سینمای ایران از شرایط نامناسب کنونی باشد اما مجادلات غیرسینمایی و به نوعی لجبازی در مدیریت اکران باعث شد تا اطلاع ثانوی مخاطبان سینما از این پدیده بی‌نصیب بمانند.

به گزارش مهر، بیانیه مشترک تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده سه فیلم اصلی اکران عید فطر که بر اساس آن اعلام شد به‌رغم اعلام قبلی سه فیلم «بی‌خداحافظی»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و «ضدگلوله» از صبح چهارشنبه (دیروز) روی پرده سینماها نخواهند رفت، حکم پرده‌برداری رسمی از بحرانی دارد که چند ماهی است گریبانگیر مدیریت اکران در سینمای ایران شده‌است.

جالب اینکه این سه فیلم بخش خصوصی هر یک دارای امتیازاتی بودند که در اکران عید فطر می‌توانستند خونی تازه به رگ‌های سینمای ایران بدمند. اتفاقی که متأسفانه لج‌بازی مدیران مانع از وقوع آن شد. در این بین مخاطبان پیگیر سینمای ایران که از اواخر سال گذشته و همزمان با جشنواره سی‌ام فیلم فجر برای رونمایی از تازه‌ترین حضور سینمایی کلاه‌قرمزی و دوستانش لحظه‌شماری می‌کردند با بهت نظاره‌گر این نابسامانی‌ها هستند. اما آیا واقعا باید پذیرفت پدیده کلاه قرمزی قربانی این لجبازی‌های کودکانه در سطح مدیران سینمایی شده‌است؟

فیلم‌های عید فطر فعلا روی پرده نرفته‌اند

به‌رغم اینکه قرار بود اکران فیلم‌های عید فطر از دیروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه آغاز شود اما فعلا فیلم جدیدی روی پرده نرفته است.

علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران که اکران سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، «بی‌خداحافظی» و «ضد گلوله» را بر عهده دارد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار امیدواری کرد: با حل شدن مشکلات پیش آمده برای اکران این فیلم‌ها، از امروز (پنج‌شنبه) به روی پرده بروند.

کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان در عید سعید فطر به اکران عمومی درمی‌آید در نامه‌ای خواستار شدند مسوولان هر چه زودتر به وضعیت موجود اکران رسیدگی کنند و هشدار دادند با ادامه‌ این شرایط سینمای ایران به تعطیلی کشیده خواهد شد.

چالش اکران میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش این روزها وارد مرحله‌ تازه‌ای شده است، در حالی که شورای صنفی نمایش درباره سینما «آزادی» رسما اعلام کرد که فقط حواله فیلم‌های ارزشی را می‌دهد. گفته می‌شود سینماهای حوزه هنری هم تصمیم دارند تا تکلیف سینما آزادی معلوم نشود، فیلم جدیدی را اکران نکنند.

کاوش: فیلم‌های عیدفطر باید اکران شوند

سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن تکذیب خبر برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا تاکید کرد: هر سه فیلم اکران عیدفطر حتما باید روی پرده بروند.

حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در ارتباط با اخبار منتشر شده درباره جلسه شورای صنفی اکران برای بررسی شرایط فیلم‌های عید فطر به مهر گفت: گویا برخی روزنامه‌ها دچار توهم شده‌اند، اصلا قرار نبوده ما جلسه‌ای امروز در شورای صنفی نمایش داشته باشیم. جلسه دیروز برگزار شد و خروجی هم در رسانه‌ها منتشر شده ‌است.

وی که از عدم اکران سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»؛ «بی‌خداحافظی» و «ضدگلوله» اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد در این ارتباط افزود: دستور این است که باید صاحبان فیلم‌ها؛ این آثار را اکران کنند، اما به هر حال پیگیری می‌کنیم که دلیل این موضوع چه بوده است. به هر حال شرایط قانونی این است.

کاوش ادامه داد: هنوز جایگزین سینما آزادی در سرگروهی را مشخص نکرده‌ایم. سینما استقلال هم می‌تواند برای اکران عید فطر طبق گفته‌های آقای مومنی‌شریف یک فیلم ارزشی معرفی کند، تا ما حواله اکران آن را صادر کنیم.

وی در پایان بدون اشاره به مواضع عجیب و پافشاری اعضای شورای صنفی اکران بر تصمیمات حاشیه‌سازشان، خطاب به منتقدان گفت: امیدوارم این آشوبی که برپا کرده‌اند به دست خودشان به آرامش برسد.