آخرین حرف‌و‌حدیث‌ها درباره اسکار

آکادمی اسکار اعلام کرده برای هر ثانیه تبلیغ تصویری مراسم اصلی ۱ تا ۲ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. همچنین ولادیمیر زلنسکی به روال سال گذشته دوباره از حضور در مراسم اهدای جوایز منع شده و لیدی گاگا خواننده جوان‌پسند امریکایی‌ها هم به دلایلی که در ادامه خواهید خواند، از اجرا انصراف داده و جایش را به دیگر خواننده حاشیه‌ساز امریکایی یعنی ریحانا داده است. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود و امسال فیلم «همه‌چیز همه‌جا به‌یکباره» با کسب ۱۱ نامزدی اسکار شانس بالایی برای درخشش در جوایز اسکار دارد و فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» نیز هر کدام ۹ نامزدی دریافت کرده‌اند.

دست رد به سینه زلنسکی؟

پارسال در اوج حمایت‌های جهانی از رئیس‌جمهوری اوکراین و دعوت از او در مراسم مختلف هنری و غیر‌هنری، آکادمی اسکار درخواست حضور زلنسکی در مراسم اهدای جوایز را رد کرد. گویا امسال نیز در بر همان پاشنه ‌می‌چرخد. در‌حالی‌که زلنسکی امیدوار بود پس از حضور در برنامه‌های فرهنگی قبلی، امسال در مراسم اسکار حاضر باشد، اما درخواست وی رد شده و وی در اسکار نود و پنجم حضور نخواهد داشت. این کمدین پیشین که به رئیس‌جمهوری اوکراین بدل شده از طریق ماهواره در جوایز گرمی و گلدن‌گلوب و نیز جشنواره‌های کن و به‌تازگی برلیناله حضور یافته بود. این در حالی است که آرون کافمن در همکاری با شان پن مستندی با عنوان «ابرقدرت» ساخت که در برلیناله هم نمایش داده شد و به دنبال آن زلنسکی به حمایت از آژانس بزرگ وی‌ام‌ای پرداخت که از قدرت‌های بزرگ آمریکایی در زمینه تولید سرگرمی و مد است.

پن سال پیش یکی از ۲ مجسمه اسکارش را به زلنسکی داد و آن را یک چیز احمقانه نمادین خواند و گفت پس از پیروزی در جنگ با روسیه می‌تواند آن را به او بازگرداند. وی سال پیش تهدید کرده بود که اگر آکادمی به زلنسکی اجازه صحبت ندهد اسکارش را ذوب خواهد کرد.سال پیش گفته شد ویل پکر تهیه‌کننده اجرایی اسکار درباره حضور زلنسکی ابراز نگرانی کرده بود و استدلال وی این بود که ماجرا مربوط به سفیدپوست‌هاست، در حالی که اسکار نسبت به تراژدی‌های پیشین که همه مربوط به رنگین‌پوستان بودند واکنشی نشان نداده بود. در این مراسم به جای همه اینها برای کشته‌شدگان جنگ یک دقیقه سکوت اختیار شد.

تبلیغات نجومی اسکار

پوشش تلویزیونی مراسم اسکار با پخش حدود ۶۰ تا ۷۰ آگهی تبلیغاتی ۳۰ثانیه‌ای همراه است که متوسط هزینه هر کدام، دو میلیون دلار می‌شود. شبکه ABC، شرکت پخش رسانه‌ای آمریکا، که متعلق به کمپانی دیزنی و پخش‌کننده رسمی جوایز سالانه آکادمی اسکار است، در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت به برگزاری مراسم نود و پنجمین دوره جوایز اسکار اعلام کرد تمام تبلیغات تلویزیونی این مراسم پربیننده را فروخته است. پخش تلویزیونی مراسم اسکار شامل ۶۰ تا ۷۰ آگهی تبلیغاتی است که بنا بر اعلام منابع آگاه کمپانی دیزنی برای هر ۳۰ ثانیه بین ۶/ ۱ تا ۱/ ۲میلیون دلار دریافت می‌کند، یعنی به طور میانگین حدود ۳ میلیارد تومان برای هر ثانیه.

سال گذشته کمپانی دیزنی، ۷/ ۱ تا ۲/ ۲ میلیون دلار برای هر آگهی ۳۰ثانیه‌ای در حین پخش تلویزیونی اسکار دریافت می‌کرد اما با توجه به کاهش مخاطبان تلویزیونی مراسم اسکار در چند سال اخیر، امسال کمی هزینه‌های تبلیغاتی را کاهش داده است. در مراسم اسکار ۲۰۲۲ در مجموع ۱۳۹میلیون دلار از محل ۷۰ آگهی در پخش تلویزیونی برای کمپانی دیزینی درآمدزایی داشت؛ در‌حالی‌که ۸/ ۱۵میلیون دلار نیز از محل ۴۸ آگهی در پخش مراسم فرش قرمز کسب شد. پخش مراسم اسکار در سال ۲۰۲۲ از شبکه ABC در مجموع ۶/ ۱۶میلیون بیننده جذب کرد که ۵۸ درصد بیش از ۵/ ۱۰میلیون بیننده‌ای بود که در سال ۲۰۲۱ این رویداد سینمایی را تماشا کردند. سایر مراسم‌ها از جمله جوایز امی و گرمی نیز در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید بینندگان تلویزیونی بوده‌اند.

ریحانا به جای گاگا

لیدی گاگا، سوپراستار آمریکایی، با وجود نامزدی برای اجرای آهنگ، اعلام کرده نمی‌تواند در مراسم امسال حاضر باشد و از این بابت عذرخواهی کرده است. علت غیبت این ستاره در مراسمی که میلیون‌ها نفر بیننده دارد، مشغله‌ کاری برای فیلمبرداری و بازی در فیلمی جدید به نام «جوکر: جنون مشترک» است که در آن نقش «هارلی کویین» معشوقه‌ جوکر را بازی می‌کند. حالا قرار است ریحانا، دیگر خواننده‌ بین‌المللی در مراسم اهدای جوایز در ۱۲ مارس آهنگ «Lift Me Up» را که برای فیلم «Black Panther: Wakanda Forever» خوانده است، اجرا کند.

پیشتر آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود ریحانا، ستاره بین‌المللی، این آهنگ را در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار اجرا خواهد کرد. قابل‌ذکر است که ریحانا آهنگی را در این مراسم اجرا می‌کند که نامزد اسکار بهترین ترانه است. او برای اولین بار در کارنامه کاری خود نامزد اسکار می‌شود. همچنین قرار است آهنگی از فیلم هندی «RRR» در مراسم اسکار اجرا شود که در فهرست نهایی بهترین ترانه قرار گرفته است.