بازگشت کنسرت‌ها به مشهد؟

اگرچه هیچگاه به صورت علنی اعلام موضع نشده که برگزاری کنسرت در این استان ممنوع است یا خیر، اما در این سال‌ها هرگاه خواننده‌ای قصد رفتن روی سن را داشته است، این اجراها به حاشیه کشیده شده و اغلب هم به لغو کنسرت در شب‌های بعد انجامیده است. حالا و پس از ماه‌ها تعطیلی کنسرت در سراسر کشور که تعدادی خواننده دوباره روی صحنه رفته‌اند، مشهد هم در جمع شهرهای برگزارکننده کنسرت قرار گرفته و طبق برنامه قرار است حجت اشرف‌زاده روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند در این شهر روی صحنه برود.

ماجرای کنسرت‌های مشهد

سال ۹۳ رئیس‌ وقت دادگستری، درباره صدور مجوز و سپس لغو کنسرت‌های مشهد و اینکه آیا قانونی در رابطه با برگزار نکردن کنسرت در مشهد وجود دارد یا خیر، گفته بود: قانونی در این زمینه برای مشهد وجود ندارد اما از جهت اینکه مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام بوده و بارگاه امام رضا (ع) در آن قرار داشته و مراجعه‌کننده نیز دارد، می‌طلبد که در برنامه‌ریزی‌های دولتمردان و مسوولان صنوف این جهات لحاظ شود؛ زیارتی بودن مشهد در تصمیم‌گیری‌ها موثر است اما از نظر قانونی برای مشهد مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد. دو سال بعد یعنی خردادماه سال ۹۵ بود که استاندار خراسان رضوی تاکید کرد در قانون «هیچ محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، و از قوه قضائیه خواست ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند».

سال ۹۶ هم غلام‌علی صادقی، دادستان وقت مشهد، اعلام کرد: «برگزاری کنسرت در شهر مشهد به دلیل اتفاق نظر علما و توصیه‌هایی که در این رابطه دارند با مجاورت حرم مطهر رضوی سازگاری ندارد و صحیح نیست.» البته در سال ۱۳۹۶ سالار عقیلی در مشهد به روی صحنه رفت اما این یک استثنا بود چراکه در سال ۹۷ پس از انتشار اخباری مبنی بر برگزاری یک کنسرت در مشهد، مدیرکل وقت ارشاد در خراسان رضوی این خبر را تکذیب کرد. حال با وجود سال‌ها ممنوعیت و سیاست‌های دوگانه در برگزاری کنسرت در این استان، باید ببینیم کنسرت پیش روی حجت اشرف‌زاده این بار به سرانجام می‌رسد یا باز هم حاشیه‌ای دیگر در راه است.