اختلاف نظر هوش مصنوعی و انسان درباره اصالت اثر رافائل
در این نقاشی همچنین یک سهره به تصویر کشیده شده که رنگ سرخ آن مدتها به عنوان نمادی از خون مسیح روی صلیب در نظر گرفته شده است. گروهی از سرمایهگذاران از «art recognition»، شرکتی که با استفاده از فناوری برای بررسی ضربات قلممو هنرمندان استفاده میکنند خواستند گزارشی درباره این نقاشی تهیه کند. در جریان این تحقیق مشخص شد چهرههای مسیح و مریم مقدس به احتمال ۹۷درصد توسط «رافائل» نقاشی شدهاند و همانطور که در آن دوره رایج بود سایر بخشهای نقاشی را نیز دستیار او تکمیل کرده است. اما مورخان هنری مخالفند که تابلوی نقاشی عتیقهفروشی یک نقاشی اصل از «رافائل» باشد. «art recognition» از الگوریتمهایی استفاده کرد که این نقاشی را با بیش از ۱۰۰ عکس دیجیتالی کلوزآپ از آثار هنری اصل رافائل و همچنین نقاشیهای تقلبی او مقایسه میکند تا بتوانند تفاوت نحوه ضربات قلممو «رافائل» را شناسایی کنند. نرمافزار هوش مصنوعی این شرکت قابلیت این را دارد که شیوه نقاشی ۳۰۰ هنرمند را از همین طریق شناسایی کند و تاکنون کمتر از ۱۰درصد آثار مشتریهای او بیش از ۹۵درصد مطابقت داشتهاند. با این حال سایر بخشهای جهان هنر هنوز برای تایید اصالت این نقاشی متقاعد نشدهاند. پیش از آنکه هر موزه یا حراجی قصد داشته باشد این نقاشی را به نمایشگاه بگذارد یا بفروشد، متخصصان برجسته باید نتایج هوش مصنوعی را به رسمیت بشناسند.
موزهها اغلب مدیران و متولیان را از درگیر شدن در مباحث مربوط به اصالت یک اثر هنری بازمیدارند. همچنین ممکن است کارشناسان بیم آن را داشته باشند که با اظهارنظر درباره اصالت یک اثر هنری درگیر پروندههای حقوقی با مالکان این نقاشیها شوند.
«دیوید پولاک» متخصص آثار هنری استادان قدیم نقاشی در حراجی ساتبیز اعلام کرد تحقیقات او نشان میدهند این نقاشی توسط «آنتونیو دل سرایولو»، هنرمند کمترشناختهشده و معاصر «رافائل» خلق شده است که تلاش داشت از سبک «رافائل» تقلید کند.
یکی از سرمایهگذاران اصلی «آری کوهن» وقتی در سال ۱۹۹۵ به «آیرز» ۱۰۰۰ دلار داد، خوشبین بود. حتی نام یکی از فرزندانش را «رافائل» گذاشت. این پسر اکنون ۱۷ساله است.
«کوهن» میگوید فقط درصورتی تمایل دارد این نقاشی را بفروشد که به عنوان یکی از نقاشیهای «رافائل» پذیرفته شده باشد.