پایان شیرین یک قصه تلخ

چنان که «ایسنا» در این باره نوشته؛ در پی اتفاق‌های چند ماه گذشته کشور، تعدادی از اهالی قلم به دلایل مختلف در بازداشت بودند که در چند وقت اخیر با قید وثیقه یا برخورداری از شرایط عفو رهبری آزاد شده‌اند. در این میان تعدادی هم به چشم می‌خورند که پیش‌تر دستگیر شده و در حال گذراندن حکم صادره بودند.

شامگاه یکشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه نیز در تازه‌ترین مورد اعلام شد، آرش گنجی، مترجم که از آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ در زندان به سر می‌برد، آزاد شده است. فرهاد میثمی نیز که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود و گویا حدود چهار و نیم ماه از این دوران باقی مانده بود، ۲۱ بهمن‌ماه مشمول عفو شد. دو روز بعد از آزادی‌اش اولین تصاویر او در جمع دوستانش منتشر شد. گویا این ناشر، مترجم و کنشگر اجتماعی که عکس‌های او در هفته گذشته بازتاب یافته بود، اکنون تحت مراقبت پزشک خانوادگی قرار دارد. احسان پیربرناش، طنزنویس و روزنامه‌نگار، هم که از ششم آبان‌ماه در بازداشت به سر می‌برد و حکم دادگاه بدوی درباره او صادر شده بود، در پی فرمان عفو رهبری، ۱۹ بهمن‌ماه به خانه بازگشت.در پی صدور این فرمان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان روز راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد دولت هم این خط را پی می‌گیرد.

رئیس قوه مجریه گفت: «در امتداد نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.» از میان اهالی قلم، رضا خندان مهابادی، پژوهشگر ادبی، از مهر‌ماه ۱۳۹۹ در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. کیوان مهتدی، مترجم، هم اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده و علی اسداللهی، شاعر، نیز ۳۰ آبان دستگیر شده که احتمال آزادی آنان در چند روز آینده و در روند اخیر وجود دارد. آیدا عمیدی، شاعری که ۱۴ آذرماه بازداشت شده بود، چهاردهم دی‌ماه با سپردن وثیقه آزاد شد. آتفه چهارمحالیان نیز پس از گذراندن ۷۱ روز، ۲۲ آذرماه با قید وثیقه به خانه رفت و حکم دادگاه بدوی او نیز اعلام شد. علیرضا آدینه و روزبه‌ سوهانی از  دیگر شاعران بازداشت‌شده اتفاقات اخیر بودند که پنجم دی‌ماه با قید وثیقه از زندان آزاد شدند. بهروز یاسمی، شاعر، و نوید سیدعلی‌اکبر، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، هم از دیگر بازداشتی‌هایی بودند که پیش‌تر بازداشتشان با قید وثیقه پایان یافته بود.