پیروزی آواتار بر جنگ ستارگان

«آواتار: راه آب» با عبور از رقم فروش ۰۷/ ۲میلیارد دلار میزان فروشش را از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» هم بالاتر برده. «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» که دسامبر ۲۰۱۵ راهی سینماها شده بود کارش را در سینماها با ثبت رقم ۰۶۴/ ۲ به پایان برده بود و از آن زمان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما مانده بود.

اکنون فیلم‌های دیگری که سر راه «آواتار ۲» قرار دارند و در راس فهرست پرفروش‌ها جای دارند شامل «آواتار» با فروش ۹۲/ ۲میلیارد دلار به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، «انتقام‌جویان: پایان بازی» با فروش ۷۹/ ۲میلیارد دلار در مکان دوم و «تایتانیک» با فروش ۲/ ۲میلیارد دلار در مکان سوم هستند. حالا او به سراغ فیلم سوم می‌رود که فیلمبرداری‌اش تمام شده و در مرحله پس از تولید است. او بخشی از فیلم چهارم را هم فیلمبرداری کرده است. با این سرعت که فروش «آواتار ۲» پیش می‌رود به نظر می‌رسد احتمال ادامه فروش فیلم و جلو زدن از «تایتانیک» هم ممکن باشد. تحلیلگران گیشه بر این باورند «آواتار: راه آب» در نهایت از «تایتانیک» پیشی خواهد گرفت، حتی اگر نسخه بازسازی‌شده سه‌بعدی «تایتانیک» هفته آینده و به مناسبت روز ولنتاین منتشر شود.

از نکات مهمی که موجب شده موفقیت قسمت جدید آواتار تشدید شود، نامزدی این فیلم در اسکار پیش روست. هرچند «آواتار ۲» تنها در ۴ بخش نامزد شده که بیشتر آنها بخش‌های فرعی‌اند و البته در بهترین فیلم نیز نامزد شده است. آواتار ۱ نیز تنها در بهترین فیلم نامزد بود و نتوانست جایزه بهترین فیلم را کسب کند و کامرون صحنه را به همسر خود برای فیلم «قفسه درد» واگذار کرد. حال باید دید امسال در کنار رقبای قوی و مطرح خود چه سرنوشتی برای این فیلم پرهزینه و پرفروش رقم خواهد خورد. البته این فیلم یک فیلم صنعتی بزرگ است که فروش و توجه رسانه‌ای بالای آن و جوایز فراوانی که کارگردانش در ادوار گوناگون برده است، حس نیاز برای اسکار را ایجاد نمی‌کند اما درهرحال نامزدی آن برای بهترین فیلم اسکار نشان می‌دهد اعضای آکادمی اسکار نتوانسته‌اند اهمیت یک فیلم بزرگ را با داستانی ضددشمن و میهن‌پرستانه نادیده بگیرند. برخی منتقدان نیز رویکرد اسکار برای فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ای چون آواتار را سیاستی برای افزایش مخاطبان این مراسم دانسته‌اند که پس از دوران کرونا به‌شدت کاهش یافته بود.