وقتی رضا کیانیان چکش حراج آثار هنری را زد

در یک حراج آثار هنری در تهران که چکش آن در دست رضا کیانیان بود، ۷۳ اثر هنری از ۷۰ هنرمند به قیمت دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. به گزارش خبرآنلاین، نخستین حراج آثار هنری تهران، شامگاه جمعه (دوم تیر) در هتل پارسیان آزادی برپا شد و با فروشی خیره کننده به انتظارات برگزاری یک حراج تمام عیار و استاندارد در بازار داخلی هنر پایان داد.

چکش سیاه رنگ «حراج تهران» را رضا کیانیان، بازیگر و عکاس بر ۷۳ اثر نقاشی، مجسمه و عکس از ۷۰ هنرمند ایرانی زد. در این حراج که در حضور نزدیک به ۱۳۰۰ نفر برگزار شد تابلوی بدون عنوان سهراب سپهری با فروش ۱۹۰ میلیون تومان به عنوان گرانترین اثر فروخته شده ثبت شد.

«ذکر تصویری الله» تابلویی بزرگ از سیدمحمد احصایی که سال گذشته و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است با فروش ۱۲۰ میلیون تومانی حائز رتبه دوم شد و مجسمه‌ای کوچک از پرویز تناولی با عنوان «دیوار و سه هیچ» با فروش ۱۱۶ میلیون تومانی در جای سوم ایستاد. جایگاه چهارم هم از آن مسعود عربشاهی با یک تابلوی بزرگ دو لته‌ای شد که ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رسید. در نخستین حراج تهران، هفت اثر دیگرهم به رکورد بالای ۵۰ میلیون تومان دست یافتند. مجسمه کوچک «شاعر و استخوان شیر» پرویز تناولی، تابلویی بزرگ از صداقت جباری با عنوان «راز نهان»، مجسمه «عشاق هیچ» از پرویز تناولی، تابلوی «درخت زندگی» رضا درخشانی، تابلوی «پر» نصرالله افجه‌ای، تابلوی «فیگور» کوروش شیشه گران و تابلوی «پایان زمان» اثر افشین پیرهاشمی از جمله کارهایی بودند که از ۵۰ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

آخرین اثر به فروش رسیده در «حراج تهران» عکسی گرفته شده توسط رضا کیانیان بود که تاریخ خلق آن به سال ۱۳۸۷ برمی‌گشت. کیانیان که چکش حراج در دست خودش بود، در میان تشویق ممتد مردم این اثر را به قیمت ۱۳ میلیون تومان به فروش رساند که درآمد حاصل از آن صرف امور هنری و خیریه می‌شود.

«حراج تهران» برای دستیابی به شاخص‌ترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران همزمان با عید مبعث (۲۹ خرداد) بخش نمایشگاهی خود را در هتل پارسیان آزادی برپا نمود که بعد از پنج روز، شامگاه جمعه (دوم تیر) با برپایی حراجی و به جای گذاشتن فروش دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی که رکوردی تاریخی برای هنر ایران محسوب می‌شود، به کار خود پایان داد.