اساسنامه «خانه سینما» تغییر می‌کند

نکته قابل‌توجهی که مدتی است در خانه سینما مورد توجه قرار گرفته، تغییر اساسنامه این نهاد صنفی است. در واقع آخرین اساسنامه‌ای که در‌حال‌حاضر توسط هیات‌مدیره خانه سینما اجرایی می‌شود، در تاریخ ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۲ در ۵۷ ماده و ۲۹ تبصره به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما رسید. و حالا بعد از گذشت تقریبا ۱۰ سال از تصویب این اساسنامه، قرار است اساسنامه جدیدی برای ادامه کار به تصویب برسد. برهمین اساس، قرار است فردا دوشنبه سوم بهمن‌ماه جلسه‌ای با حضور روسای صنوف خانه سینما برگزار شود تا اساسنامه پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد.

در دعوت‌نامه‌ای که در اختیار روسای صنوف خانه سینما قرار گرفته، آمده است: «روسای محترم صنوف، چنانچه مطلع هستید متن اساسنامه پیشنهادی خانه سینما که توسط کارگروه تدوین و اصلاح اساسنامه نوشته شده بود، برای دریافت نظرات به صنوف ارسال شده است و پس از فرصت یک ماه نظرات برخی از صنوف دریافت شده است. بر این اساس از شما یا نماینده صنف دعوت می‌شود در جلسه روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در ساختمان خیابان بهار، برای تصمیم‌گیری درباره اساسنامه پیشنهادی شرکت کنید.»

هنوز معلوم نیست چه موادی از این اساسنامه قرار است تغییر کند. برخی منتقدان می‌گویند با توجه به حواشی این نهاد سینمایی در چند سال گذشته، به‌ویژه حواشی آن بر سر انتخابات در چند ماه اخیر، این احتمال وجود دارد که ساختار اصلی مدیریتی نهاد تغییر کند. دو سال پیش نیز خبرهایی درباره تغییر اساسنامه این نهاد، منتشر شده بود. در آن زمان شنیده‌ می‌شد قرار است تبصره ۳ ماده ۳۷ اساسنامه خانه سینما تغییر کند. بندی که در آن تاکید شده است: «تجدید استخدام مدیرعامل حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است». آیا امسال هم تغییر در این بند مورد توجه است؟ در صورت صحت چنین موضوعی، احتمالا باید منتظر تغییر در بازه‌زمانی تصدی مدیرعاملی خانه سینما باشیم.