مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳

«مرد مورچه‌ای و زنبور: کوانتانمانیا»، ۱۷ فوریه  (۲۸ بهمن): جدیدترین فیلم از مجموعه «مرد مورچه‌ای» یا «آنت‌من» با بازی پل راد که این بار در قلمرو کوانتومی باید با اشرار مبارزه کند. در این فیلم مایکل داگلاس در نقش مامور سابق شیلد، حشره‌شناس و فیزیک‌دانی که پس از ساخت این لباس تبدیل به مرد مورچه‌ای اصلی شد، ایفای نقش می‌کند.

«جیغ ۶»، ۱۰ مارس (۱۹ اسفند): فیلم جدیدی از فرنچایز «جیغ» که نسل بعدی بازماندگان را برای شروعی جدید به نیویورک می‌برد. در این فیلم ملیسا باررا، جنا اورتگا، هیدن پنیتیر، کورتنی کاکس، جاسمین ساوی براون و میسون گودینگ بازی می‌کنند که همگی نقش‌های خود را از قسمت‌های قبلی تکرار می‌کنند. درموت مالرونی و هنری چرنی نیز به بازیگران می‌پیوندند. نو کمبل ستاره فرنچایز اعلام کرد به این فیلم بازنخواهد گشت زیرا از پیشنهاد ارائه‌شده به او راضی نبود؛ جیغ ۶ اولین فیلم از این فرنچایز خواهد بود که کمبل در آن ظاهر نمی‌شود.

«سریع ایکس»، ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت): قسمت دوم و آخرین فیلم از مجموعه «سریع و خشمگین» با بازی وین دیزل و گروهش که بار دیگر برمی‌گردند. بری لارسون تازه‌وارد فیلم است. لوئیس لتریر کارگردانی این فیلم را به عهده دارد. وین دیزل در این فیلم در نقش دومینیک «دام» تورتو، یک جنایتکار و مسابقه‌دهنده خیابانی حرفه‌ای سابق که بازنشسته شده و با همسرش لتی و پسرش برایان مارکوس زندگی می‌کند، ایفای نقش کرده است. همچنین میشل رودریگز در نقش لتی اورتیز تورتو، همسر دام و یک جنایتکار و یک مسابقه‌دهنده خیابانی حرفه‌ای سابق بازی می‌کند.

«ترانسفورمرز: ظهور هیولاها»، ۹ ژوئن (۲۹ خرداد): اولین فیلم از این مجموعه پس از فیلم آخر که سال ۲۰۱۷ اکران شد با بازی آنتونی راموس و دومینیک فیش‌بک درباره باستان‌شناسی بروکلینی در دهه ۱۹۹۰ که یک مورد باستانی را کشف می‌کند. استیون کپل کارگردانی این فیلم را برعهده دارد.

«ایندیانا جونز و بازی سرنوشت»، ۳۰ ژوئن (۹ تیر): آخرین فیلم ایندیانا جونز با بازی هریسون فورد. او در تلاش است همراه دخترخوانده‌اش با بازی فیبی والر-بریج موضوع جدیدی درباره رویدادهای پس از جنگ جهانی دوم را کشف کند. این فیلم به کارگردانی جیمز منگولد روی پرده خواهد رفت. قرار بود اسپیلبرگ فیلم را کارگردانی کند اما در سال ۲۰۲۰ از سمت خود کناره‌گیری کرد و منگولد برای کارگردانی فیلم انتخاب شد. مراحل فیلم‌برداری در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و در فوریه ۲۰۲۲ به اتمام رسید. انگلستان، اسکاتلند، ایتالیا و مراکش از مکان‌های فیلم‌برداری این پروژه بودند.

همچنین «جن گیر» ساخته دیوید گوردن گرین، «ناپلئون» جدیدترین فیلم ریدلی اسکات و «قاتلان ماه کامل» اثر مارتین اسکورسیزی از آثار کارگردان‌های برجسته‌ای هستند که در ماه‌های آینده میلادی روی پرده خواهند آمد.