عبور «آواتار ۲» از مرز یک‌میلیارد دلار

این فیلم که محصول کمپانی‌های قرن بیستم و دیزنی است، روز سه‌شنبه این مرز را پشت سر گذاشت. «آواتار: راه آب» که ادامه‌ای بر «آواتار» است و با بودجه‌ای بزرگ ساخته شده، روز سه‌شنبه با فروش ۸/ ۲۳میلیون دلار تنها در آمریکای شمالی و ۸/ ۵۰میلیون دلار در دیگر کشورهای دنیا، آمار فروشش در آمریکا را به ۱/ ۳۱۷میلیون دلار و آمار فروشش در بازار بین‌المللی را به ۷/ ۷۱۲میلیون دلار رساند تا با رسیدن به رقم ۰۲۹/ ۱میلیارد دلار، این مرز فروش را رد کند.

چین با فروش ۱۰۸‌میلیون‌دلاری، پیشتاز استقبال در بازار بین‌المللی این فیلم بوده است. کامرون وقتی هم‌زمان با شروع اکران این فیلم برایش تبلیغ می‌کرد، گفته بود در صورتی که فروش فیلم به ۲میلیارد دلار برسد، می‌توان گفت به موفقیت رسیده است. هزینه ساخت دنباله آن بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بازاریابی، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیون دلار بوده است. اولین فیلم «آواتار» ۱۳ سال پیش اکران شد و ۹/ ۲میلیارد دلار فروش جهانی آن بود و از آن زمان تاکنون همچنان عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از آن خود کرده است.

«آواتار ۲» اگرچه در دسته‌بندی فیلم‌های دنباله‌دار قرار می‌گیرد، اما کارگردانش گفته: «هر یک از دنباله‌ها برای خود یک فیلم مستقل هستند و نیازی نیست که حتما فیلم اول را دیده باشید تا سر در بیاورید اوضاع از چه قرار است. البته اگر چنین نبود باید تعجب می‌کردیم؛ چرا که داستان و کاراکترها هرگز نقطه قوت قسمت اول نبودند و بعید است تعداد زیادی از مردم حتی اسم آنها را پس از ۱۲ سال به خاطر داشته باشند.»  در «آواتار ۲» سال‌های زیادی سپری شده و جیک و نیتیری حالا روسای قبیله خود هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تمرکز داستان بر فرزندان این دو خواهد بود که پا را فراتر از جنگل‌های سیاره پاندورا می‌گذارند و به محیط‌های زیرآبی و آتش‌فشانی این سیاره مرموز خواهند رفت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند این فیلم با توجه به تعطیلی‌های سال نو و استقبال بیشتر دوستداران سینما می‌تواند رکوردهای فروش تازه‌ای را در تاریخ سینما ثبت کند. با‌این‌حال آغاز موج تازه‌ای از ویروس جدید کرونا نگرانی‌های بسیاری را درباره بازگشت محدودیت‌ها به دنبال داشته است.  اتفاقی که می‌تواند امیدهای کامرون و تیمش را برای رکورد‌شکنی در بازار اکران جهانی ۲۰۲۳ نقش بر آب کند.