سیداحمد وکیلیان، نویسنده و مدیرمسوول فصلنامه تخصصی فرهنگ مردم، پس از یک دوره بیماری درگذشت.مراسم تشییع این پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامه به دلیل آلودگی هوا به صورت محدود و خانوادگی امروز چهارشنبه برگزار می‌شود و پیکر او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) تدفین می‌شود. هفته آینده نیز مراسم ترحیمی به یاد وی برگزار خواهد شد. وکیلیان که از شاگردان انجوی شیرازی و تکمیل‌کننده پژوهش‌های وی به‌عنوان پایه‌گذار فرهنگ عامه بود، سال ۱۳۲۶ در شهر شیراز متولد شد، تحصیلات خود را تا کارشناسی‌ارشد فرهنگ و زبان باستانی ادامه داد و به سبب علاقه خود به فرهنگ عامه، مسیر نوشتاری خود را بر این محور متمرکز کرد. ازجمله آثار به‌جامانده از وی می‌توان چیستان‌های خواندنی، مثل‌ها و افسانه‌های ایرانی، افسانه‌های ایرانی به روایت دیروز و امروز و همچنین تمثیل و مثل اشاره کرد.

32 (12) copy

 

 

نمایشنامه‌ «فدرا» از «سنکا» با ترجمه امیرعلی چشمه ساعت ۱۹ روزهای پنجشنبه اول و جمعه دوم دی در سالن ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران روخوانی می‌شود. نقش‌خوانان این اجرا زهرا شیرازی، علی شهبازی، گلناز عیدی، شکوفه بنایی، سمیرا عطار، مهسا توکلی، سامان علیزاده، ماهرخ سالاری و سارا زمزم هستند.

 

پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم روتردام در کشور هلند میزبان نمایش آثار ۶ سینماگر ایرانی خواهد بود.در این جشنواره فیلم سینمایی «عصب‌کشی» ساخته امیر توده‌روستا در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه اصلی (رقابتی تایگر) نماینده سینمای ایران خواهد بود و فیلم «مرزهای بی‌پایان» ساخته عباس امینی و محصول مشترک ایران، جمهوری چک و آلمان در بخش مسابقه پرده بزرگ، «پشت حصارهای لاله‌زار» ساخته امین فیض‌آبادی در بخش بندرگاه، «خائن‌کشی» ساخته مسعود کیمیایی در اولین نمایش بین‌المللی در بخش بندرگاه، «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در بخش لایم‌لایت و فیلم نیمه‌بلند «اتاق‌های عطری» به کارگردانی شاهین دانش‌فر هم در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند به نمایش گذاشته می‌شوند.پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم روتردام از ۲۵ ژانویه تا ۵ فوریه (۵ تا ۱۶ بهمن) در هلند برگزار خواهد شد.

32 (11) copy