سهم سینمای ایران از جام جهانی 2022

اولین گام نمایش بازی‌های جام جهانی با اکران بازی ایران - آمریکا آغاز شد که سینماها بالغ بر ۱۴هزار قطعه بلیت به قیمت ۴۵هزار تومان فروختند. در سراسر کشور ۱۰۳ سالن سینما میزبان این اکران ویژه بودند و رقم ثبت‌شده در گیشه آن هم ۶۰۹میلیون تومان بود. اگرچه تعداد بلیت فروخته‌شده در این بازی نسبت به سانس‌های کم‌تماشاگر فیلم‌های در حال اکران قابل‌توجه بود، اما نشان داد سینما به این راحتی قرار نیست از رکود خارج شود. پس از آن سازمان سینمایی اعلام کرد بازی‌های نیمه‌نهایی و نهایی هم در سینماها به نمایش در‌می‌آیند. از این رو بازی کرواسی - مراکش یک فرصت دیگر را در اختیار سینماها گذاشت، اما تنها ۱۳۶ قطعه بلیت فروخت که معادل ۵میلیون و ۵۵۷هزار تومان فروش به دست آمد. اکران این بازی مهم تنها توانست ۱۷ سالن سینما را در سراسر کشور به خود اختصاص بدهد.

یکشنبه‌شب رقابت آرژانتین - فرانسه که یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی بود و حتی در ایران هم خیلی‌ها با هیجان دنبالش می‌کردند، در حالی اکران شد که در نهایت ۲۵۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان درآمد به دست آورد. برای این بازی در ۷۱ سانس ۶۲۲۷ قطعه بلیت فروخته شد و پرونده بازی‌های جام جهانی برای سینماها به شکل ناامید‌کننده‌ای بسته شد. گرچه دو بازی ابتدایی ایران مقابل تیم‌های انگلیس و ولز می‌توانست مخاطبان بیشتری را به سالن‌های سینما بکشاند، اما ناآرامی‌های اخیر و برخی ملاحظات و تاخیر در تصمیم‌گیری اجازه نداد این طرح با اقبال بیشتری روبه‌رو شود.

عایدی سینماها به طور کلی از مجموع سه بازی اکران‌شده از جام‌جهانی قطر کمی بیش از ۸۶۸میلیون تومان و کمتر از یک‌میلیارد تومان بود و این به معنای بر باد رفتن رویایی است که سینماداران برای احیای گیشه‌های خود در سر داشتند. حالا سینمای ایران در آخرین روزهای پاییز سال ۱۴۰۱ خلوت‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد و برای عبور از این بحران باید تدبیری جدی اتخاذ کند. روایت‌ها از این خبر می‌دهند سینماگران حاضر به اکران فیلم‌های خود نیستند و مدیران سینمایی با چالشی جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر دو روز پیش اعلام شد براساس درخواست موسسه تصویر شهر که یکی از مهم‌ترین پخش‌کننده‌های سینمای ایران است، قرار است تعدادی از فیلم‌های کمدی دهه نود از جمله «طبقه حساس»، «چهار انگشت»، «خجالت نکش» و «تگزاس» با عنوان «سینما نوستالژی» در پردیس سینما ملت روی پرده برود. طرحی که احتمالا آزمایشی اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت در سالن‌های دیگری هم تکرار شود؛ اما کارشناسان آن را هم از پیش شکست‌خورده می‌دانند.