گلدن‌گلوب راه اسکار را آسان کرد

به نظر می‌رسد در بخش بهترین فیلم درام، فیلم سینمایی «تار» بیش از دیگران شانس برنده شدن دارد. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند «تار» شانس اصلی اسکار امسال است؛ چنان که کمتر کسی است که شانس بهترین بازیگری زن را برای کسی غیر از کیت بلانشت قائل باشد. بلانشت برای کسب این جایزه باید با اولیویا کولمن برای «امپراتوری نور»، وایولا دیویس برای «زن شاه»، آنا دِآرماس برای «بلوند» و میشل ویلیامز برای «فابلمن‌ها» رقابت کند.

برعکس، در بخش بهترین بازیگر مرد شانس‌ها برابر است. آستین باتلر برای «الویس»، برندون فریزر برای «نهنگ»، هیو جکمن برای «پسر»، بیل نایی برای «زندگی کردن» و جرمی پاپ برای «بازرسی» رقبای اصلی گلدن‌گلوب هستند. در بخش بهترین فیلم درام، «آواتار: راه آب»، «الویس»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک» نامزد هستند. در بخش بهترین کارگردانی نیز،‌ جیمز کامرون برای «آواتار»، دانیل کوان و دانیل شاینرت برای «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره»، استیون اسپیلبرگ برای «فابلمن‌ها»، باز لورمن برای «الویس» و مارتین مک‌دونا برای «اشباح اینیشرین» با هم رقابت می‌کنند.

برای بهترین فیلمنامه هم «تار» نوشته تاد فیلد، «همه‌چیز همه‌جا به یک‌باره» نوشته دانیل کوان و دانیل شاینرت، «اشباح اینیشرین» نوشته مارتین مک‌دونا، «زنان حرف می‌زنند» نوشته سارا پولی و «فابلمن‌ها» نوشته استیون اسپیلبرگ و تونی کوشنر درصدد بردن جایزه هستند. همچنین در بخش بهترین فیلم خارجی، پنج فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» از آلمان، «آرژانتین، ۱۹۸۵» از آرژانتین، «نزدیک» از بلژیک، «تصمیم به رفتن» از کره جنوبی و «RRR» از هند قرار دارند. به نظر می‌رسد در این بخش احتمال کسب جایزه از سوی پارک چان ووک، کارگردان برجسته سینمای کره، بیش از دیگران است. اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود که سال پیش با تحریم از سوی شبکه ان‌بی‌سی و چهره‌های درجه‌یک هالیوودی متوقف شده بود، امسال با تغییراتی در شمار و تنوع اعضای اتحادیه، نامزدهایش را معرفی کرد. اکنون ۶ رای‌دهنده آفریقایی‌تبار در میان اعضای ۹۶نفره این اتحادیه جای دارند.