حواشی میزبانی قطر به خیلی پیش‌تر از زمان برگزاری آن برمی‌گردد. ابتدا رسوایی بزرگ پرداخت رشوه‌های گسترده توسط قطر برای برگزاری این مسابقات، سپس رسوایی علیه میشل پلاتینی و سپ بلاتر روسای وقت یوفا و فیفا باعث شد تا این دو فرد به دلیل تخلفات مالی گسترده و همچنین اعطای میزبانی جام جهانی به قطر محاکمه شوند. همین باعث شده برخی کشورهای اروپایی و طرفداران فوتبال در این کشورها از مخالفان سرسخت برگزاری جام جهانی در کشور قطر باشند. رعایت نشدن حقوق کارگرانی که در ساخت‌و‌ساز ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های جام جهانی نقش داشتند از دیگر موارد اعتراضی بود؛ زیرا بیش از صدها نفر از کارگران که عمدتا از آسیای میانه بودند زیر بار سخت کار در قطر جان دادند و از حقوق ابتدایی نیز برخوردار نبودند. با‌این‌حال آمار تماشاچیان تلویزیونی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد در مجموع قطر توانسته به وظایف میزبانی خود عمل کند.

موفقیت به گواهی آمار

بر اساس ارقام اعلام‌شده توسط فیفا، بازی گروهی ژاپن و کاستاریکا در روز یکشنبه ۲۷ نوامبر میانگین مخاطبان ۳۷/ ۳۶میلیون نفر را در کشور ژاپن به خود جلب کرد. این تعداد بیننده، ۷۴درصد بیش از میانگین بینندگان مرحله گروهی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ است.پنجشنبه، ۲۴ نوامبر در کره جنوبی، ۱۴/ ۱۱میلیون نفر بازی نخست تیم خود در جام جهانی مقابل اروگوئه را تماشا کردند. این پخش تلویزیونی با افزایش ۹۷درصدی تعداد بیننده در مقایسه با میانگین مسابقات مرحله گروهی جام جهانی فوتبال در برزیل ۲۰۱۴ و ۱۸درصد بیشتر از روسیه ۲۰۱۸ همراه بوده است.

تعداد قابل‌‌توجهی از علاقه‌مندان فوتبال در اروپا نیز خود را برای تماشای دور دوم مسابقات مرحله گروهی آماده کردند. بر این اساس یکشنبه ۲۸ نوامبر، ۶۵درصد از مردمی که در اسپانیا تلویزیون تماشا می‌کنند، بازی تیم ملی خود را در یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این تورنمنت در مصاف با آلمان دنبال کردند. همچنین به‌شکلی باورنکردنی، بیش از سه‌چهارم (۶/ ۷۶درصد) از تمام افرادی که در هلند تلویزیون تماشا می‌کنند، شاهد ضربه شگفت‌انگیز کودی گاکپو در مقابل اکوادور بودند. این عدد بالاترین میزان بیننده تلویزیون در این کشور در سال ۲۰۲۲ و همچنین بیشتر از هر مسابقه‌ای در جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ بود. در فرانسه، رویارویی تیم ملی این کشور مقابل دانمارک از شبکه تلویزیونی TF۱ پخش شد و تعداد بینندگان این فوتبال، میانگین ۶/ ۱۱میلیون نفر را به ثبت رساند.

در دقایق پایانی، مسابقه به اوج خود رسید و ۵۶/ ۱۴میلیون بیننده تماشاگر گل دیرهنگام و پیروزی‌بخش کیلیان امباپه بودند. آمار ثبت‌شده در صدر تعداد بیننده‌های تلویزیونی مسابقات فوتبال در فرانسه قرار گرفت. پیشتر در بازی فرانسه مقابل استرالیا، رقم ۱۴میلیون بیننده ثبت شده بود.بر اساس آمار منتشرشده توسط فیفا، بازی پرتغال با اروگوئه که روز دوشنبه ۲۸ نوامبر برگزار شد هم بالاترین میزان تماشاگر تلویزیونی برای فوتبال پرتغال در یک بازی جام جهانی را به ثبت رساند. در مجموع، ۳۵/ ۵میلیون بیننده در پرتغال حداقل یک دقیقه از پخش زنده بازی این تیم در حین صعود به مرحله حذفی را تماشا کردند.

علاوه بر این، پخش انگلیسی‌زبان رویارویی ایالات متحده آمریکا با انگلیس در روز جمعه (۲۵ نوامبر)، پربیننده‌ترین مسابقه فوتبال مردان در تلویزیون ایالات متحده لقب گرفت که با بیشترین بیننده ۶۵/ ۱۹میلیون بیننده در FOX ثبت شد.پخش این مسابقه به زبان اسپانیایی در شبکه امریکایی Telemundo هم دومین بازی پربیننده مرحله گروهی در جام جهانی فیفا لقب گرفت. در همین حال، در مکزیک، پخش تلویزیونی دیدار آرژانتین و مکزیک،  ۹۶/ ۲۰میلیون نفر را پای گیرنده‌های تلویزیونی نشاند. علاوه بر این، میانگین تعداد مخاطبان در کانادا برای تماشای دیدار تیم ملی این کشور با کرواسی، ۳۳/ ۴میلیون نفر با سهم ۴/ ۶۸درصد بود. این رقم، ۱۷درصد بیشتر از مسابقه افتتاحیه کانادا و ۱۲درصد بیشتر از مجموع بیشترین تعداد بیننده در این منطقه برای مسابقات ۲۰۱۸ بود.

علاقه‌مندی به تماشای رقابت‌های جام جهانی در آمریکای جنوبی با طرفدارانی که مثل همیشه مشتاق هستند، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. در آرژانتین میانگین تعداد بینندگان در بازی مهم با مکزیک ۴۸/ ۸میلیون نفر بود که رقم شگفت انگیز ۳/ ۸۱درصد بیننده را به ثبت رساند. این عدد ۵درصد بیشتر از تعداد تماشاگران بازی اول آرژانتینی‌ها مقابل عربستان سعودی و همچنین بالاتر از میانگین تعداد بینندگان مسابقات مرحله گروهی این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ بوده است.