موضوع؛ پخش بی‌اجازه!

در این حکم، با عدم توجه به کاربر‌محور بودن آپارات، مسوولیت محتواهای صدا‌و‌سیما را که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده متوجه مدیر سایت دانسته‌اند. این شکایت البته شهریور‌ماه سال گذشته هم اتفاق افتاده بود. پارسال سازمان صداوسیما از مدیر عامل وبسایت آپارات، به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان صداوسیما شکایت کرده بود. گویا امسال نیز شکایت عین همان شکایت سال گذشته است. جالب اینکه سابقه شکایت سازمان صداوسیما از آپارات بیش از این‌هاست. یک بار هم در مردادماه سال ۹۶ چنین شکایتی تکرار شد اما دادگاه رای به تبرئه آپارات داد.

با این‌همه شکایت پارسال منجر به محکوم شدن سایت آپارات شد. روابط عمومی صداوسیما در این باره نوشت: «وبسایت «آپارات» مدت‌ها به بهانه کاربرمحور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان اقدام کرده بود و ضمن ضایع کردن حقوق سازمان و بیت‌المال، بخش عمده‌ای از درآمدش را از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان تامین می‌کرد. این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبران‌ناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان در بر داشت و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی شد. از این رو با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان و ارائه مدارک و مستندات متقن، محمدجواد شکوری مقدم، مدیر وب‌سایت اینترنتی «آپارات»، مجرم شناخته و به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.»

اصولا استفاده بدون اجازه از محتوای تولیدی هر سازمانی غیرقانونی و البته غیراخلاقی است؛ اما نکته این است که آیا خود صداوسیما به همین امر قانونی و اخلاقی پایبند است؟

پخش بی‌اجازه آثار در صداوسیما

سال‌هاست که بسیاری از گروه‌های هنری و هنرمندان از صداوسیما به خاطر انتشار بی‌اجازه آثارشان شاکی هستند. از شکایت معروف استاد محمدرضا شجریان که مدت‌های طولانی در جریان بود تا شکایت‌های مداوم استاد شهرام ناظری بابت بیش از چهار دهه پخش بی‌‌اجازه آثارش در رادیو و تلویزیون و بسیاری از هنرمندان دیگر. شکایت شجریان از صداوسیما در سال ۱۳۸۸ مطرح شد و سرانجام یک سال پس از مرگ او به حکم قطعی رسید. حکمی که صداوسیما را تبرئه کرده بود. شهرام ناظری هم سال‌هاست تاکید می‌کند: «صداوسیما ۴۲ سال است که بدون اجازه من و بدون رعایت حق و حقوق من از نظر کپی‌رایت و از نظر انسانی، به کار خود ادامه داده است. هرگونه اعتراضی که کردم جهت پخش نکردن آثارم از رادیو و تلویزیون تا امروز ترتیب اثری داده نشده است.»