انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری به بخش رقابتی سومین دوره جشنواره جهانی کیدز سینما راه یافت. این جشنواره که از ۱۱ آذرماه جاری در شهر بمبئی کشور هند برگزار می‌شود، به فیلم‌هایی با محوریت کودکان و با شعار «آینده بهتر برای کودکان» می‌پردازد و تلاشی است برای زدودن آثار محدودیت‌هایی که همه‌گیری کووید ١٩، روی کودکان و دنیایشان گذاشته است. محدودیت‌هایی که با تعطیلی پارک‌ها و زمین‌های تفریح و معاشرت با دوستان برای بچه‌ها ایجاد شد و آن‌ها را در خانه‌ها محبوس کرد که موجب شد خلاقیت بچه‌ها کم‌رنگ شده و آزادی آن‌ها محدود شود.

   

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه ماه آذر خود، منتخبی از کتاب‌های فارسی و غیرفارسی با موضوع نوشتن را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه با عنوان «من سوزن قورت دادم» برگزار می‌شود و به نمایش آثار نویسندگان داخلی و خارجی می‌پردازد. علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان آذر، روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۸ تا ۱۷ به کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاک ۲۴، مجتمع فرهنگی‌هنری شهید ملک‌شامران کانون مراجعه کنند.

   

نمایش «تجربه‌های اخیر» نوشته امیررضا کوهستانی به کارگردانی کیاوش دیندار و تهیه‌کنندگی عارفه احمدپور چهارم آذرماه ساعت ۱۸ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد اجرا خواهد شد. بازیگران این نمایش وحید نوبخت، کیاوش دیندار، کیانا کیوانی، کیمیا ‌نجاری، مریم ‌زارعی، رها محمدنژاد و حمیدرضا جعفری هستند.

   

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند فوتبالی در وبسایت خانه مستند به صورت رایگان اکران می‌َشود.

«بازگشت‌های بزرگ»، «رویای مسی» و مجموعه‌مستندهای «دریبل»، «آن ده ثانیه» و «چیه این فوتبال؟» در وبسایت «خانه مستند» قابل دسترسی است. مستندهای «بازگشت‌های بزرگ» به کارگردانی مهدی صادقی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی و «رویای مسی» به کارگردانی امید توتونچی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی و مجموعه‌مستندهای «آن ده ثانیه» به کارگردانی عادل انیسی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، «دریبل» به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی و «چیه این فوتبال؟» به کارگردانی عادل انیسی و تهیه‌کنندگی مهدی مجد از تولیدات خانه مستند هستند که اکران خواهند شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آنلاین و دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت «خانه مستند» به آدرس ww.khanemostanad.ir مراجعه کنند.

   

مرتضی آتش‌زمزم در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، فیلم «دروغ‌های زیبا» را جلوی دوربین می‌برد. مرتضی آتش‌زمزم که در این سال‌ها، یکی از فعالان سینمای کودک و نوجوان بوده است، در جدیدترین تلاش سینمایی خود، موفق به دریافت پروانه ساخت برای فیلم جدیدش، «دروغ‌های زیبا»، شد. آتش‌زمزم همچنین فیلم «سیمین» را که در سال ۹۷ ساخته بود و در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان مورد تقدیر قرار گرفته آماده نمایش دارد. این کارگردان جوان تاکنون آثاری چون «بن‌بست»، «مرگ سپید» و «مالیخولیا» را در کارنامه دارد. آتش‌زمزم در این فیلم به‌عنوان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان حضور دارد.

   

شاهرخ خان یکی از نمادهای جهانی بالیوود، با اهدای جایزه افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عربستان سعودی تجلیل می‌شود. خان که معمولا با عنوان کینگ خان شناخته می‌شود محبوب‌ترین بازیگر هند است و تا کنون ۳ بار در جوایز بالیوود در اروپای مرکزی تجلیل شده است. امسال دومین دوره جشنواره دریای سرخ عربستان از یکم تا ۱۰ دسامبر (۱۰ تا

۱۹ آذر) در جده برگزار می‌شود. این جشنواره پیش‌تر اعلام کرده بود امسال از گای ریچی به عنوان بهترین کارگردان تجلیل می‌کند و اولیور استون هم ریاست هیات داوران امسال این رقابت سینمایی را برعهده گرفت. سینمای ایران امسال با فیلم «سونسوز» ساخته رضا جمالی در بخش مسابقه اصلی جشنواره دریای سرخ حضور دارد.