ماجرای جدید دیوار‌نگاره ولیعصر

گروهی چنین کاری را به سیاسی‌کاری تعبیر کرده و گروهی نیز بر این باورند پس از ماجرای نشان دادن تصاویر زنان سرشناس و اعتراض برخی از آنها، طراحان با محافظه‌کاری به دلایل حقوقی از نشان دادن چهره بازیکنان خودداری کرده‌اند. در این زمینه محمد امجدی، یکی از تصویرگران این طرح، توضیح داده است: «دو کاپیتان اصلی در زمین هستند، احسان حاج‌صفی و علیرضا جهانبخش در تصویر حضور دارند. درباره تعداد بازیکنان هم باید گفت اقتضای تصویر این بوده که از تعداد مشخصی از بازیکنان استفاده شود. این کار سریالی است و تصاویر بعدی که منتشر شود، تصویر بیشتر بازیکنان به نمایش گذاشته می‌شود.»

این طراح در این‌باره گفت: «مابه‌ازای هر شخصیت شاهنامه‌ای که در تصویر وجود دارد، یک بازیکن قرار دادیم و قاب تصویری که جا می‌شد، آن چیزی است که در حال حاضر مشاهده می‌کنید. حالا اینکه چرا پشت بازیگران در تصویر است هم یک منطقی دارد، هنگام خداحافظی آدم‌ها پشت افراد می‌ایستند، کسی از روبه‌رو دیگری را بدرقه نمی‌کند. به امید خدا تصویر بعدی بعد از بازی ایران و انگلستان منتشر خواهد شد.» در زمینه بار حقوقی نشان دادن چهره بازیکنان نیز شیما قوشه، وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با خبرآنلاین توضیح داده است: «در مورد استفاده از عکس دیگران تنها جایی که جرم‌انگاری شده در قسمت جرایم رایانه‌ای است؛ اینکه در فضای مجازی عکس یک شخصی بدون اجازه او دست به دست شده است یا یک نفر بدون اجازه از آن استفاده می‌کند.

این ماجرا جنبه‌های مختلف هم دارد، اگر عکس تحریف شود یا استفاده ابزاری از آن صورت بگیرد، قانون‌گذار می‌گوید چه نتایجی به دنبال دارد. اما در فضای عمومی یا واقعی چنین پیش‌بینی‌ای توسط قانون‌گذار انجام نشده، بنابراین جرم نیست. اما یک بحث دیگر در قانون مسوولیت مدنی وجود دارد که در آن به این ماجرا پرداخته می‌شود که اگر شخص یا اشخاصی اقداماتی انجام دهند که به شهرت تجارتی یا حیثیت افراد به صورت کلی صدمه وارد شود و مشخصا منجر به شکل‌گیری خسارت مادی یا معنوی شود، اگر شخص بتواند اثبات کند خسارت به او وارد شده، می‌تواند مطالبه خسارت کند؛ اما بازهم جرم به حساب نمی‌آید.»

این وکیل پاسخی هم درمورد چهره نداشتن تصویر بازیکنان فوتبال ارائه داد و گفت: «ماجرای بیلبورد تازه‌ای هم که منتشر شده است، فکر نمی‌کنم به این خاطر باشد که امکان اعتراض فوتبالیست‌ها برای آن وجود داشت؛ به این خاطر که در تابلوهای پیشین هم که نصب شده است موارد بسیار زیادی پیش آمده که از چهره افراد حقیقی استفاده نکردند.»