رونمایی از گران‌ترین حراجی قرن

در میان گران‌ترین آثار فروخته‌شده، نقاشی رنگ روغن «مدل‌ها» اثر سال ۱۸۸۸ «ژرژ سورا» بود که با احتساب هزینه‌ها به فروش ۲/ ۱۴۹میلیون‌دلاری رسید و یک رکورد برای فروش آثار این هنرمندی فرانسوی ثبت کرد.نقاشی منظره رنگارنگ «کوه سنت ویکتور» اثر پل سزان که بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۰ خلق شده، هم به قیمت ۸/ ۱۳۷میلیون دلار فروخته شد که یک رکورد دیگر برای آثار این هنرمند بود. همچنین اثری از «گوستاو کلیمت» در سال ۱۹۰۳ با عنوان «جنگل توس»، ۶/ ۱۰۴میلیون دلار فروخته شد. از جمله دیگر آثار با فروش قابل‌توجه می‌توان به نقاشی «باغ میوه با سرو» اشاره کرد که با فروش ۲/ ۱۱۷میلیون‌دلاری رکورد فروش آثار «ون گوگ» را جا‌به‌جا کرد.

گران‌ترین اثر «ون گوگ» که پیش از این در یک حراجی فروخته شد، «پرتره دکتر پل گاشه» (ژوئن ۱۸۹۰) بود که به قیمت ۸۳‌میلیون دلار فروخته شد، اما این به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و قیمت‌ها از آن زمان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. نقاشی سال ۱۸۹۹ رنگ روغن پل گوگن به نام «زایمان ۲» هم در حراجی مجموعه پل آلن به فروش ۷/ ۱۰۵میلیون‌دلاری رسید.نقاشی‌هایی از جورجیا اوکیف، کلود مونه، دیوید هاکنی، اندرو وایت و پابلو پیکاسو به همراه مجسمه‌هایی از الکساندر کالدر و مکس ارنست نیز در این حراجی فروخته شد. پل گاردنر آلن، صاحب این مجموعه، متولد ۲۱ ژانویه ۱۹۵۳ در شهر سیاتل ایالت واشینگتن، یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت بود که به کمک بیل گیتس مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ در شهر آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو تاسیس کرد.

پل آلن که یکی از مدیران شرکت مایکروسافت بود، در شهر مرسرآیلند ایالت واشینگتن زندگی می‌کرد. دارایی او در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی ۶/ ۱۷میلیارد دلار برآورد شده‌بود. پل آلن در سال ۱۹۸۳ میلادی به دلیل مشکلات سلامتی و همچنین اختلافاتی که با بیل گیتس داشت مایکروسافت را ترک کرد؛ با وجود این در زمان مرگ چهل‌و‌ششمین فرد ثروتمند جهان بود. پل آلن در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ در ۶۵سالگی به علت سرطان درگذشت. کارشناسان آثار هنری سال ۲۰۲۲ میلادی را یکی از سال‌های درخشان تاریخ برای بازار آثار هنری می‌دانند؛ چراکه پیش از عرضه مجموعه نفیس پل آلن نیز، خبر خرید آثاری همچون پرتره مشهور مرلین مونرو که توسط اندی وارهول نقاشی شده بود و در اوایل ماه مه به قیمت ۱۹۵میلیون دلار فروخته شد، شگفتی بسیاری را برانگیخت.